If räknade fel på skadeersättningen – ska ändå betala ut 202 000 kr
Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar If att betala ut skadeersättning på 202 000 kronor till en försäkringstagare som drabbats av en skada efter stormen Alfrida. Visserligen är beloppet för högt och beror på en felaktig beräkning av åldersavdraget, men eftersom försäkringstagaren varit i god tro bör If betala ut hela summan till försäkringstagaren, menar ARN.
Det var i början av januari förra året det hände. Stormen Alfrida härjade över landet och allra hårdast drabbades östra Svealand.
En försäkringstagare i Stockholm råkade ut för att ett träd föll över gäststugan vid hennes fritidshus. Hon anmälde skadan till If och fick i november besked om att 202 000 kronor skulle betalas ut till hennes konto, under förutsättning att hon undertecknade ett godkännande. Hon godkände beloppet och fick besked om att pengarna skulle finnas på hennes konto inom fem arbetsdagar.
Men inga pengar kom. En dryg vecka senare meddelade If att handläggaren räknat fel på åldersavdraget på byggnaden och att If inte ansåg sig bundet av handläggarens beslut eftersom han överskridit sin behörighet. Enligt If skulle det korrekta beloppet istället vara 155 000 kronor.
Försäkringstagaren invände att hon faktiskt fått ett bindande besked från If om hur mycket pengar hon skulle få, och att hon befann sig i god tro då hon avtalade om nivån på ersättningen.
Allmänna reklamationsnämnden konstaterar nu i sitt beslut att försäkringsbolaget faktiskt kan bli bundet av skadereglerarens felaktiga besked — under förutsättning att försäkringstagaren varit i god tro — även om beloppet räknats fram på ett felaktigt sätt. Nämndens anser att försäkringstagaren inte har haft befogad anledning att tro att beloppet varit felaktigt framräknat och det har enligt nämnden inte heller funnits andra omständigheter som gör att hon borde ha förstått att beloppet var felaktigt.
— N.N. får därför anses ha varit i god tro och försäkringsbolaget har därmed blivit bundet genom skadereglerarens besked och N.N:s lämnade accept. Nämnden rekommenderar därför försäkringsbolaget att utge den summa som N.N har begärt och som försäkringsbolaget tidigare har medgett att betala, heter det i rekommendationen från Allmänna reklamationsnämnden.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av ARN:s beslut.