Länsförsäkringar: Var fjärde litar inte på den offentliga vården
Var fjärde svensk tror inte att den offentliga vården finns för dem när de behöver den. Det framgår av en färsk undersökning från Länsförsäkringar.
Länsförsäkringar har frågat dels småföretagare, dels privatpersoner, om deras syn på den offentliga vården. Undersökningarna genomfördes under augusti och september 2020 av Novus på uppdrag Länsförsäkringar. Svaren skiljde sig inte nämnvärt åt mellan företagare och andra svenskar.
– Oavsett om man arbetar eller inte är det viktigt för alla i Sverige att ha en god hälsa. Och för företagare är det många gånger avgörande att de själva och medarbetare håller sig friska eller snabbt kan få hjälp om de inte mår bra. Väntetiderna i vården kan vara långa men skiljer sig mycket på regional nivå. Inom region Stockholm är det 9 procent av patienterna som inte fått ett förstabesök till specialiserad vård inom garantitiden 90 dagar medan i Jämtland är 49 procent som inte fått en sådan tid, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på Länsförsäkringar, i sin kommentar till undersökningsresultatet.
Av en undersökning från Länsförsäkringar tidigare i år framgick att sju av tio företagare menade att det skulle ha stor påverkan på bolagets verksamhet om en eller flera av nyckelpersonerna skulle bli långvarigt sjukskrivna.
– I denna undersökning menar var tredje svensk att de inte tror eller inte kan svara på om vården kan hjälpa till när man har behov. Det kan vara en förklaring till att framför allt företagare söker efter kompletterande alternativ som kan öka tryggheten att främja hälsa och arbetsförmåga hos personalen, menar Kristina Ström Olsson.
Undersökningen bland privatpersoner i Sverige visar att äldre över 65 år i högre utsträckning än andra tror att vården finns där för dem. Av de äldre höll 78 procent med om detta påstående, jämfört med 63 procent för hela undersökningsgruppen.
– Att de äldre har tilltro till att vården finns där kan bero på att vården idag är bra på att ta hand om redan sjuka och vården i Sverige visar goda resultat. Det är möjligt att de också har en större förståelse för brister i tillgängligheten till vård. När det kommer till främjande och preventiva hälsoinsatser finns mycket kvar att göra inom det offentliga systemet men det finns många goda initiativ och ambitioner, säger Kristina Ström Olsson.