”Paydrive planerar för aggressiv tillväxt av bolaget under 2021”
Paydrives budget för 2021 innehåller planering för en aggressiv marknadstillväxt, berättar bolagets nye VD Carl Johan Thorsell i en intervju för Sak & Liv.
Under onsdagen offentliggjordes det att Carl Johan Thorsell blir ny VD för Paydrive AB, efter grundaren Andreas Broström som istället övergår till att bli CPO med ansvar för produkt- och affärsuteckling. VD-skiftet sker i samband med en nyemissionen i bolaget där Pelle Thörnberg blir ny ägare tillsammans med Magnus Mandersson, Patrik Hannell, Carl Johan Thorsell och bolagets nye CFO Markus Näsholm.
CJ Thorsell har en bakgrund inom försäkring och har närmast varit VD för Hela Försäkringar och dessförinnan för mySafety AB. Tidigare har han bland annat haft ledande befattningar inom försäljning och marknad på Dagens Industri och mobiloperatören 3.
— Som jag ser det är Paydrive det mest spännande bolaget i Sverige inom insurtech. Det är inte bara det att man har lyckats med något som fungerar bra rent tekniskt, man har också klarat av att förbättra kundupplevelsen. Nu är bolaget redo för bra tillväxt framöver, säger han i en kommentar till Sak & Liv.
I pressinformationen om Paydrive sägs att ni ser det som ett stabilt bolag. Går det att säga något redan nu om resultatet för 2020?
— Nej, vi har inte fått in all skaderapportering än, så vi går inte ut med några siffror. Men det vi menar är att det är en välbyggd verksamhet som bygger på väl beprövad teknik. Det finns en bra historik när det gäller skadeprocenten, rutinerna fungerar — med andra ord är bolaget städat och klart.
— Det som behövs nu är en tillväxtstrategi för att utnyttja den styrka som redan finns i bolaget. Vi har tagit fram en strategisk plan som sträcker sig flera år framåt. I och med att det är dags för en tillväxtfas i bolaget kan det vara lämpligt att jag går in som VD med tanke på min bakgrund inom försäljning och marknadsföring. Men jag vill understryka att grundaren Andreas Broström är fortsatt väldigt viktig för bolaget, nu i den nya rollen där han fortsätter att utveckla produkten.
Vad kan du berätta mer om er tillväxtstrategi?
— Initialt räknar vi med att fokusera på Sverige, det är vad som gäller under det kommande året. Vi kommer att arbeta med multipla säljkanaler och rikta oss både mot privatmarknaden och företagsmarknaden. Inom företag ser vi bland annat att småföretagen är en lite försummad del av marknaden.
Paydrive har hittills arbetat mycket med bred marknadsföring, bland annat via de kanaler som Bonnierföretagen har erbjudit som delägare. Vad tänker du att ni ska tillföra för ytterligare kanaler i marknadsbearbetningen framöver?
— Vi fortsätter med det som har gjorts tidigare, och som man nu har dragit ett antal lärdomar av. Det jag kan tillföra är framförallt att öka effektiviteten. Försäkring är en relativt komplex produkt där man först behöver få upp kännedomen — bland annat genom digital annonsering — för att senare kunna få in kunden genom olika dialogförande kanaler som chattar, e-mail, kommunikation i bilhallar med mera.
Hur stort tror du att Paydrive kan komma att bli på sikt?
— Vad jag kan säga är att den budget som vi är på väg att klubba innehåller en ganska aggressiv tillväxt. Vi tror mycket på insurtech för bil och motor och ser att det finns en ökad mottaglighet hos kunderna som gör det rätt att satsa ordentligt nu.
Ni har i dag ett samarbete med Gjensidige som är försäkringsgivare för er försäkringsprodukt. Hur ser du på det samarbetet framöver?
— Min uppfattning, efter de möten vi har haft hittills, är att det är ett jättebra samarbete. Jag utgår från att de kommer att fortsätta att vara vår huvudsakliga partner framöver också.
Det känns ju inte orimligt att tänka sig att ni i ett nästa steg väljer att etablera er även i Norge, i partnerskap med Gjensidige.
— Det brukar ju vara så med svenska bolag att först går man till Norge — för där förstår man vad de säger. Sedan går man till Finland — för de är ungefär som vi. Och det är inte omöjligt att det blir så för vår del. Men vi har inte fattat några beslut än om hur en kommande internationell expansion kan komma att se ut. Vi tar ett steg i taget, säger Carl Johan Thorsell till Sak & Liv.