Brister på försäkringsmarknaden ett av FI:s fokusområden under 2021
Brister i omsorgsplikten på investerings- och försäkringsmarknaderna är en av de två risker på konsumentmarknaderna som Finansinspektionen lyfter fram. Det framgår av FI:s konsumentskyddsrapport som presenterades på onsdagsmorgonen.
Finansinspektionen skriver i sin rapport att det med många aktörer inblandade i utveckling och distribution av en investerings- eller försäkringsprodukt är viktigt med god intern styrning och kontroll av alla moment i kedjan. Det är också viktigt att rådgivning alltid utgår ifrån vad som är lämpligt för den enskilda kunden, menar FI.
— Värdepappersinstituten respektive försäkringsföretagen och försäkringsförmedlarna ska se till att det finns lämpliga och ändamålsenliga rutiner och processer – innan en produkt distribueras, vid själva försäljningstillfället och efter försäljningstillfället, heter det bland annat i FI:s rapport.
FI lyfter i rapporten bland annat fram att Exceed Capital Sverige fick sitt tillstånd att driva värdepappersrörelse och försäkringsdistribution indraget, bland annat mot bakgrund av att Exceed brustit i sin tillämpning av reglerna för produktstyrning.
Den andra risken som FI pekar ut handlar om osund kreditgivning. FI vill bland annat att regeringen utreder hur kreditgivare ska kunna få en helhetsbild av konsumentens totala skulder, för att bidra till bättre kreditprövningar. En sådan utredning bör även undersöka hur vissa inkassoskulder ska kunna ingå i informationen, föreslår FI.
I rapporten påpekas också att pandemin under det senaste året har ställt konsumenternas försäkringsskydd i fokus. FI pekar särskilt ut inkomstförsäkringar och reseförsäkringar, och nämner att särskilt i början av pandemin kom samtal från konsumenter som hade frågor om sitt försäkringsskydd och i många fall även insåg att deras försäkringar inte gav det skydd de hade förväntat sig i den situation som uppstod.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.