Svensk Försäkring invänder mot höjda avgifter för sjöfarten
I ett remissyttrande skriver Svensk Försäkring att det är inkonsekvent att förorda att mer frakt av miljöskäl ska gå via vatten istället för landvägen — samtidigt som avgifterna för svensk sjöfart kraftigt höjs.
Remissyttrandet har lämnats med anledning av att Svensk Försäkring beretts möjlighet att lämna synpunkter på ett förslag till nya avgiftsföreskrifter avseende Sjöfartsverkets farledsavgifter.
Svensk Försäkring betonar att förslaget på avgiftshöjningar inte överensstämmer med politiska uttalandena om att stärka sjöfartens konkurrenskraft.
— Från Svensk Försäkrings sida vill vi belysa inkonsekvensen i finansiering av olika logistikvägar och hur svårt det blir att uppfylla mål som samtidigt försvårar, heter det i en kommentar från Svensk Försäkring.
Svensk Försäkring uppmärksammar i sitt yttrande på att Trafikverken finansieras på olika sätt, Trafikverket finansieras med skattemedel via anslag, medan Sjöfartsverket — och Luftfartsverket — bedrivs som affärsdrivande verk där finansieringen sker via avgifter. Samtidigt finns i dag länder som inte har några statliga farledsavgifter, inklusive länder inom EU.
I yttrandet skriver Svensk Försäkring att man ställer sig positivt till proaktivt och konkret arbete som medför miljö- och klimatförbättrande åtgärder och påpekar att detta arbete företrädesvis bör göras i samråd med marknadsaktörer.
Remissyttrandet är undertecknat av Svensk Försäkrings vice VD Mats Galvenius.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av yttrandet om avgiftshöjningarna.