Hedvig minskar personalstyrkan – avvaktar med etablering i Frankrike
Hedvig har beslutat att säga upp personal, med hänvisning till förändringarna i den globala ekonomin under året.
Tolv heltidstjänster berörs av beslutet, motsvarande ungefär 10 procent av personalen. Information om nedskärningarna gick ut till Hedvigs personal under torsdagen.
Enligt Hedvig har beslutet fattats för att möta kapitalmarknadernas krav på en snabbare väg mot lönsamhet. Med andra ord har fokuset på snabb tillväxt tonats ner till förmån för vägen mot lönsamhet.
— Precis som andra tillväxtbolag har vi under de senaste månaderna sett hur kapitalmarknaderna har ställt om. Detta är något som vi givetvis måste förhålla oss till. Vi har likt många andra rekryterat för en annan verklighet än den vi nu befinner oss i. Det har varit ett otroligt tufft beslut att behöva säga adjö till uppskattade och otroligt talangfulla kollegor, säger Hedvigs VD och medgrundare Lucas Carlsén i en kommentar.
I september förra året tog Hedvig in motsvarande 390 miljoner kronor i en Serie B-runda. Hedvig har enligt egen uppgift sedan dess växt med 73 procent och försäkrar idag drygt 100 000 medlemmar på tre marknader; Sverige, Danmark och Norge.
— Vi fortsätter växa trots oroliga tider, försäkringar är i grunden en konjunkturokänslig produkt. Med det sagt så är det ansvarsfulla att göra i denna nya marknadssituation att genomföra förändringar som gör att vägen mot ett lönsamt bolag blir kortare, samtidigt som vi fortsätter utveckla Hedvig och ge våra medlemmar den fantastiska service som vi alltid gjort, säger Lucas Carlsén.
Ytterligare ett exempel på att Hedvig har bromsat in sin satsning till förmån för att nå snabb lönsamhet är att bolaget i dag ligger lågt med sin internationella expansion jämfört med tidigare planer.
I samband med bolagets nyemission förra hösten nämndes att planen var att starta i ett nytt land utanför Norden under de närmaste månaderna. Kort därefter sökte man personal för sin Frankrike-satsning, bland annat en Country Manager. Sedan december förra året är Hedvig Försäkring även registrerat för gränsöverskridande verksamhet i Frankrike. Men därefter har det varit tyst om satsningen på den franska marknaden.
— Vi har byggt en skalbar modell och en lansering utanför Norden är fortfarande aktuell. Givet världsläget är det dock en timingfråga och för tillfället fokuserar vi på att utveckla våra hemmamarknader Sverige, Danmark och Norge, säger Hedvigs kommunikationschef Désirée Maurd i en kommentar till Sak & Liv om beslutet att bromsa satsningen i Frankrike.