Annja Karlsson: ”Nu är det möjligt att erbjuda trygghet helt sömlöst”
I dag kan vilken bransch som helst helt sömlöst integrera innovativa försäkringslösningar i kunderbjudanden och upplevelser, antingen som komplement till kärnerbjudanden eller som fristående produkter som ger en högre nyttjandegrad och högre intäkt per kund. Det skriver Annja Karlsson, COO vid Eir Försäkring, i en krönika för Sak & Liv.
De senaste decennierna har konsumenternas vanor förändras —för hur man lyssnar på musik, hur man köper kaffe, delar saker, använder tjänster och mycket, mycket mer.
Försäkringsbranschen har hittills inte följt medd konsumenten i deras förändrade beteende, men nu är det dags!
En väl fungerande matchning mellan tjänster och kundbehov är avgörande för att nå framgång. Utbudet av försäkringar måste vara relevant och uppfylla kundens behov. Exempelvis kan en försäkring minska den upplevda risken vid en transaktion, oavsett om det är på P2P- eller B2C-nivå. På så vis kan försäkringen fungera som en katalysator som bidrar till ökat utnyttjande av varor eller vid begagnathandel, genom att reducera risken.
Försäkring ses generellt som en sekundär produkt, med lågt intresse från kundens sida. Oftast förnyar man sin försäkring bara för att man alltid har haft den, och det är väldigt sällan någon handlar upp sina försäkringar. Det ligger i försäkringsbranschens långsiktiga intresse att hjälpa kunden att fatta mer välgrundade beslut oavsett hur försäljningen och produkten är förpackad.
Vi är på rätt väg — även om vi har fortfarande har en lång väg kvar att vandra — i riktning mot mer kundorienterade försäkringsupplevelser, och open Insurance kan komma att påskynda processen. Med mer tillgängliga data kan försäkringsdistributörer hjälpa kunden att förstå försäkringserbjudanden mer i detalj, något som i sin tur gör det möjligt för kunden att fatta mer välgrundade beslut när de jämför och köper försäkring.
Vad är då nyckeln när man erbjuder försäkring?
1.Var på rätt plats vid rätt tid för att göra försäkringen relevant.
Dagens teknik skapar möjligheter att erbjuda ytterligare skydd för kunderna där det är relevant för dem. Var där och var på rätt plats när de behöver ytterligare skydd.
2.Var nära din kund.
För att visa våra kunder att vi bryr oss om dem måste vi kunna erbjuda extra trygghet just när det är betydelsefullt för dem.
- Rätt försäkringsskydd till rätt pris (med hänsyn till tillgänglig information).
Varje kund är unik och när antalet möjliga konsumentval ökar förväntar sig kunden ett individualiserat erbjudande för att tillfredsställa behov och önskemål, i motsats till en lösning som passar alla. En dynamisk prissättning, täckning och produktutbud är nyckeln för de företag som vill bli och förbli konkurrenskraftiga i en allt mer konkurrensutsatt bransch.
Säljer alla försäkringar nu?
Att bädda in försäkringar i ett erbjudande till konsument kan stärka erbjudandet och ge extra intäkter vid kundresan. Vilken bransch som helst kan helt sömlöst integrera innovativa försäkringslösningar i sina kunderbjudanden och upplevelser, antingen som komplement till sina kärnerbjudanden eller som nya fristående produkter där man uppnår högre nyttjandegrad och högre intäkt per kund. Den traditionella försäkringsmodellen omvandlas nu till en ”försäkring-som-tjänst”, vilket mynnar ut i i ett helt digitalt försäkringserbjudande.
Vad ska du tänka på när du erbjuder en försäkringsprodukt?
- Gör det enkelt:
Inbäddade försäkringar, affinitetslösningar och andra digitalt distribuerade försäkringsprodukter måste vara lätta att förstå och teckna.
- Gör det tydligt:
Dina kunder behöver veta att de får något extra och förstå att de får rätt skydd när de adderar försäkringen, all dokumentation ska vara lättillgänglig.
- Individuellt kontra grupperbjudande:
Du kan erbjuda inbyggd försäkring som en individuell plan eller en grupp, beroende på vad som passar erbjudandet.
- Kommunicera fördelarna tydligt:
Kommunikation är nyckeln, så säkerställ att dina kunder vet exakt varför de ska registrera sig.
- Enkelt att anmäla skador:
Kunden ska enkelt kunna göra en första skadeanmälan, gärna digitalt med en transparent skadehanteringsprocess.
På Eir arbetar vi aktivt med att förbättra försäkringsutbudet och anpassa det till dagens samhälle och det sätt som vi lever idag. Vi hoppas att du också vill vara med på resan!
Annja Karlsson
COO Eir Försäkring
Fotnot: Annja Karlsson medverkar på Insurance Evolutions nätverksträff den 26 oktober. Artikeln har tidigare publicerats i en engelsk version på Linkedin-sidan för Insurance Evolution, som är ett samarbete mellan Försäkringsplatsen och Sak & Liv.
För att anmäla dig till nätverksträffen — klicka här!