Totalkostnadsprocenten för If i Sverige steg till 87,3 % under Q3
Under det tredje kvartalet i år steg totalkostnadsprocenten för If i Sverige kraftigt, till 87,3 procent jämfört med 78,3 procent ett år tidigare. Det framgår av Ifs rapportering på onsdagsmorgonen.
If i Sverige: Tekniska resultatet sjönk till 565 miljoner kronor
Premieinkomsten för If i Sverige steg med 4,5 procent jämfört med tredje kvartalet 2021, till 4 456 miljoner kronor. Den starkaste tillväxten skedde under kvartalet inom industrisegmentet med stora företagskunder.
Det tekniska resultatet för If i Sverige sjönk med nära 40 procent till 565 miljoner kronor, jämfört med 929 miljoner kronor motsvarande period 2021. I sin kommentar säger If att det svenska resultatet visar en fortsatt hög kundnöjdhet och en tydlig ökning av den digitala interaktionen med kunderna, samtidigt som resultatet begränsas av svag nybilsförsäljning.
För årets nio första månader uppgick totalkostnadsprocenten till 80,5 procent. If påpekar att totalkostnadsprocenten ökar när covideffekten — som påverkade det tredje kvartalet 2021 — nu har klingat av.
Hela If-koncernen: Tekniskt resultat ökade till 2,5 miljarder kronor
För If-koncernen som helhet steg premieinkomsten under kvartalet med 5,7 procent till 11 537 miljoner kronor. Totalkostnadsprocenten uppgick till 81,6 procent jämfört med 80,2 procent tredje kvartalet 2021. Det tekniska resultatet förbättrades till 2 498 miljoner kronor jämfört med 2 448 miljoner kronor första kvartalet 2021.
Enligt If har resultatet påverkats av svag nybilsförsäljning och fler storskador än normalt, samtidigt som resultatet ändå är i linje med föregående året när hänsyn tagits till pandemieffekter. De stigande räntorna ger en positiv effekt för den del av skadereserverna som är diskonterad.
If framhåller också i sin kommentar att det är en turbulent tid med hög inflation, stigande räntor och ett krig i Nordens närhet, men att If hanterar turbulensen väl. If lyfter bland annat fram som nyckelfaktor bolagets ”hybridmodell” med en kombination av att vara ett digitaliserat försäkringsbolaget med en icke-digital, fysisk leverans.
— En viktig del av förklaringen bakom Ifs stabila resultat är att vi, trots turbulensen i omvärlden, stärkt vår position som det ledande digitala försäkringsbolaget på världens mest digitaliserade marknad. Positionen som digital ledare bygger till viktig del på en stark fysisk leverans, särskilt på skadeområdet, säger VD Morten Thorsrud i sin kommentar.
Enligt If finns flera orsaker till att den snabba teknikutvecklingen i dag gynnar techorienterade bolag som är stora och etablerade:
- Storlek ger möjlighet att satsa. If lyfter fram att bolagets tech community består av mer än 1 000 högkvalificerade och engagerade personer och att man varje år satsar över 1 miljard kronor på it-utveckling.
- Stort försäkringskollektiv ger konkurrensfördel med data. Enligt If ger bolagets data kunskap som gör det möjligt att sätta hantera risker och sätta rätt priser. I och med att If försäkrar var femte bil i Norden får bolaget mer insikt om trafikbeteenden och riskfaktorer än någon annan, hävdar man.
- Försäkringar som hybridprodukt. If beskriver att försäkringar med nödvändighet är en hybridprodukt där digitalisering kan underlätta kundupplevelsen men där leveransen ofta är fysisk. Även om man utveckla tekniska verktyg för att kunden själv kan fotografera sin påbackade bil och kunna boka in verkstadstid digitalt räcker inte digitala lösningar när någon får stopp på motorvägen, påpekar If, utan då måste en bärgningsbil genast till platsen.
– If fortsätter år efter år att vara det största försäkringsbolaget i Norden. Antalet kunder växer och kundnöjdheten fortsätter uppåt från en redan hög nivå. Resultatet som vi presenterar i dag är en effekt av detta, säger Morten Thorsrud.
Hela Sampokoncernen: Det samlade försäkringsrörelseresultatet ökade till 330 miljoner euro
För Sampokoncernen som helhet rapporterades för årets tredje kvartal ett resultat före skatt på 407 miljoner euro, motsvarande en nedgång med 36 procent jämfört med motsvarande period 2021. Exklusive effekterna av försäljningen av Nordeaaktier uppgick resultatet under tredje kvartalet 2021 till 374 miljoner euro. Försäkringsrörelseresultatet i koncernen ökade med 1 procent till 330 miljoner euro. Exklusive effekterna av pandemin beräknas försäkringsrörelseresultatet ha ökat med 5 procent under perioden.
— Sampos första hela kvartal som en renodlad försäkringskoncern visar på fördelarna med vår fokuserade strategi. Vi levererar starka resultat och vår balansräkning är fortfarande i utmärkt skick, trots den fortsatta osäkerheten kring konjunkturen och volatilitet på kapitalmarknaderna, säger Sampos koncernchef Torbjörn Magnusson bland annat i sin kommentar.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Sampos kvartalsrapport.