Nu ska Svenska Sjö åter bli en oberoende försäkringsförmedlare
Svenska Sjö har ansökt om tillstånd att bedriva försäkringsdistribution hos Finansinspektionen. Det tidigare avtalet med Trygg-Hansa som ensam försäkringsgivare är uppsagt och framöver ska Svenska Sjö operera under eget förmedlingstillstånd.
— Vi kommer inte vara lika hårt kopplade till Trygg-Hansa längre, även om vi fortsätter med samarbetet med Trygg-Hansa som vi är nöjda med. Syftet är att vi ska ha ett eget tillstånd, så att vi kan förmedla de försäkringar vi vill. Det är en återgång till som det var vid starten 1967, säger Per Nikolausson, VD för Svenska Sjö, i en kommentar till Sak & Liv.
Svenska Sjö ägs av landets båtorganisationer och medlemmar i båtklubbar. De tre största ägare är Seglarförbundet och Båtunionen, med vardera 25 procent, och Kryssarklubben, med 20 procent av aktierna i det intressentföretag som äger Svenska Sjö. I dag har drygt 50 000 båtägare sin försäkring förmedlad genom Svenska Sjö.
Vid starten 1967 hade Svenska Sjö försäkringsgivare från Lloyd’s. År 2015 skrevs avtal med Trygg-Hansa som ensam försäkringsgivare, men det avtalet har alltså nu sagts upp.
Svenska Sjö har nu sökt förmedlingstillstånd i tio skadeförsäkringsklasser.
Styrelsen i det oberoende förmedlingsbolaget kommer bestå av ordförande Ulf Grape och ledamöterna Mats Persson, Per Nikolausson, Louise Åsheim, Anders Nordqvist och Agnes Larfeldt.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Svenska Sjös ansökan om registrering som förmedlare (delvis maskad).