Forena: Dags för en nära dialog för att möta de digitala förändringarna
DebattVi lever i förändringens tid! 80 procent av Forenas medlemmar menar att AI och automatisering får stor betydelse för försäkringsbranschen de kommande fem åren. Samtidigt betraktas den sortens utveckling alltför sällan som en viktig verksamhetsförändring, som leder till medbestämmandeförhandlingar. Nu behövs en nära dialog vid implementering, och kompetensutveckling och lärande för alla anställda. Som part i försäkringsbranschen vill vi bidra till företagens och anställdas utveckling i den snabba digitala utvecklingen, skriver Forenas ordförande Anders Johansson i en debattartikel.
Försäkringsbranschen är en digital bransch i framkant och just nu pågår en strukturomvandling i raketfart. Tillgången till data ökar och teknologier som artificiell intelligens, AI, används allt mer.
Eftersom försäkringsbranschens viktigaste råvara är just data kommer nya och viktiga regleringar i kombination med ny teknik att påverka kunder och det omgivande samhället.
När tillgången till uppgifter som går att koppla direkt till anställda och team ökar, aktualiseras även algoritmisk arbetsledning. Denna utveckling måste vara ansvarsfull och hållbar.
Från Försäkringsfacket Forena har vi ett uppdrag från medlemmarna att möta den digitala strukturomvandlingen och bidra till en hållbar och konkurrenskraftig försäkringsbransch. Vi jobbar alltid för moderna lösningar som går i takt med tiden. Och det har vi historiskt lyckats med.
I en helt färsk Novus undersökning säger 80 procent av Forenas medlemmar, att AI och automatisering kommer att ha stor betydelse för försäkringsbranschen de närmaste fem åren. Redan förra året svarade även fler än 85 procent av förbundets förtroendevalda samma sak. Lika många uppgav att behovet av ny kunskap är stort – och att arbetets innehåll kommer förändras. Det är en förändringens tid.
Men Forenas förtroendevalda förmedlar också bilden att förändringar rörande AI och automation inte i tillräcklig utsträckning behandlas som viktigare förändringar av verksamheten.
Vi ser att följden blir att arbetsgivarna allt för sällan initierar medbestämmandeförhandling i dessa frågor. Detta trots att många vittnar både om rädsla för AI och automatisering och ser risker för arbetslöshet och personalneddragningar, medan andra omfamnar AI och ser att det kommer ställa krav på individuell utveckling och högre kompetens.
Som de försäkringsanställdas representant i försäkringsbranschen har vi ett ansvar att medverka till en positiv och hållbar digital utveckling. Vi behöver rusta oss för digital transformation. Historien har visat oss att det är genom goda relationer och medbestämmande som vi uppnår framsteg och lösningar för såväl företagen som de anställda i försäkringsbranschen.
Forena har därför tagit fram en ”Handbok vid förändringar – med fokus på ansvarsfull AI och god dataetik”. Etisk tillämpning av Artificiell Intelligens är en strategisk facklig fråga – och som part i försäkringsbranschen vill vi bidra till företagens och anställdas utveckling i den nu snabba digitala utvecklingen.
I handboken presenteras även förbundets strategi för ett ansvarsfullt utnyttjande av data och hur vi vill bidra till användning och implementering av ny teknik.
Forena vill att försäkringsföretagen och branschen:
- ser dataetik som en strategisk ledningsfråga
- fler antar riktlinjer om anställdas data och dess användning
- har nära dialog och medbestämmande vid implementering
- erbjuder kompetensutveckling och lärande för alla anställda
- använder Avsiktsförklaringen om etisk tillämpning av AI i sina verksamheter
- investerar i säkra slutna källor och förtydligar de öppna
- värnar arbetsmiljön vid ny teknik och data
Från Forena vill vi se mer av samordning i strategiskt viktigare förändringar utifrån bredare beslutsunderlag på företagsnivå så att arbetsgivare fattar kloka och hållbara beslut. Vi vet att konkurrenskraft uppstår genom kedjereaktioner när många komponenter samspelar. De anställdas kompetens och teknologiska mognad är då helt avgörande.
Nu införs helt nya digitala och ofta mycket grymma AI-kollegor brett i branschen. På de större bolagen kan det exempelvis handla om slutna generativa AI-källor.
Detta är bra. Men det behövs nu omfattande kunskap om användningen och riktlinjer i relation till regelefterlevnad.
Som parter i branschen behöver vi därför proaktivt omsätta våra gemensamma lösningar med arbetsgivarna i faktisk handling. Det rör sig bland annat om:
- Att upprätthålla och vidareutveckla kompetensen i företagen för att uppnå konkurrenskraft.
- Att organisera arbetet med kontinuerlig kompetensutveckling genom nya arbetsuppgifter och/eller utbildning.
- Framförhållning och planering vid förändringar i bemanningens storlek.
Forenas medlemmar är beredda att ta ansvar och initiativ för att bygga dialog och arbeta för utveckling på alla nivåer. Forenas 13 500 medlemmar i branschen vill bidra till ännu bättre förutsättningar att möta de digitala och dataetiska förändringar som pågår ute på arbetsplatserna. Trygghet i förändring är vägen framåt. Det är win win för både anställda och kunder.
Anders Johansson
Förbundsordförande Forena