Armbandet försvann på dansgolvet – Gjensidige tvingas ersätta skadan

Kunden ska få ersättning för sitt förlorade armband – trots att hon inte kan säga exakt när och hur det försvann. Det har Allmänna Reklamationsnämnden beslutat i ett ärende som rör Gjensidige Försäkring.

I november 2015 åkte Kristina och hennes särbo på kryssning.

På kvällen besökte de dansgolvet ombord.

Men det bar sig inte bättre än att någon gång mellan kl 22.30 och 23.45 förlorade hon det dyrbara armband hon tagit på sig, troligen på dansgolvet.

Hennes försäkringsbolag Gjensidige anmärkte på att hon inte kunde säga exakt när under kvällen som hon blev av med armbandet, och vägrade att ge ut någon ersättning. Hon överklagade då till Allmänna Reklamationsnämnden.

Nämnden menar i sitt beslut att det inte finns något krav på att kunden måste lämna en exakt redogörelse över hur skadan uppstått. Gjensidige ska därför betala ersättning för det förlorade armbandet, som var värt 20 400 kronor.

23 december, 2016