FI: Bolagen informerar inte om alla avgifter vid pensionsflytt

Nej, försäkringsbolagens branschrekommendation om flytträtt fungerar inte helt tillfredsställande! Finansinspektionen meddelar i en skrivelse till regeringen att införandet av rekommendationen kärvar. Bland annat saknas ibland information om löpande avgiftsuttag. 

I januari i år infördes en ny branschrekommendation som ska ge pensionssparare bättre information om flytträtt. 

I en skrivelse till regeringen för att följa upp rekommendationen, konstaterar Finansinspektionen att införandet av rekommendationen kärvar på några ställen.

• Vissa företag har ännu inte börjat följa den.

• Bland de som har börjat följa rekommendationen fattas ibland en viktig punkt i flyttfaktabladen: redovisning av löpande avgiftsuttag i kronor.

FI föreslår nu att rekommendationen förtydligas och ses över på två punkter:

Informera före flyttbeslutet! Rutiner för när information bör lämnas före flytt göras tydligare. Viktigt är att flyttfaktabladen ska finnas producerade innan försäkringstagaren/den försäkrade fattar beslut att flytta sitt försäkringskapital, skriver FI.

Även för tjänstepension! Inspektionen menar att rekommendationen bör förtydligas till att inkludera alla alternativa tjänstepensionslösningar med individuella inslag avseende den försäkrades försäkringsinnehåll.

Dessutom vill FI ta upp frågan om rekommendationen ska utökas till att inkludera flytt från en sparform till en annan inom samma företag.

FI ifrågasätter också behovet av uttag av vissa rörliga flyttavgifter när försäkringen verkat under lång tid.

När det gäller jämförpris för flytt, skriver FI att Konsumenternas Försäkringsbyrå planerar att före sommaren 2017 lansera jämförpriser för nysparande i kollektivavtalade tjänstepensioner, för privat pensionsförsäkring samt för individuell tjänstepension och kapitalförsäkring.

Klicka här för att läsa hela Finansinspektionens skrivelse om flytträtt. 

28 december, 2016