Ett av tre företag överdriver miljöaspekten med sparande

I marknadsföringen av fonder och pensionssparande används ofta ord som ”grön”, ”hållbar” och ”miljövänlig”. Men håller marknadsföringen vad den lovar? Det undersöker Konsumentverket just nu. Hittills har man hittat brister hos vart tredje undersökta företag! 

Konsumentverket har granskat 15 bankers och pensionsbolags marknadsföring på de egna webbplatserna.

Enligt Konsumentverket finns det strikta regler för vad företagen får påstå. Generella miljöpåståenden antingen måste beskrivas och förklaras närmare samt kunna bevisas, eller så får de inte användas. Företag som använder ett påstående som ”miljövänlig” måste också kunna visa på vilket sätt produkten är just miljövänlig.

– Vi vet att konsumenterna påverkas av marknadsföringen och att miljöargument får en allt större betydelse för många när de ska fatta beslut. Därför är det extra viktigt att företagen inte vilseleder konsumenterna och får dem att tro att bolagen har ett större positivt miljöinflytande än vad de rimligtvis har, säger Malin Fors, jurist på Konsumentverket, i en presskommentar.

Myndigheten granskar både vad som sägs i texten och hur företagen använder bilder och symboler för att spegla någon form av miljöaspekt.

– Bilderna kan ge konsumenterna intrycket att företagens investeringar har en positivare påverkan på miljön än vad de i själva verket har, säger Malin Fors.

Konsumentverkets granskning har hittills lett fram till att cirka en tredjedel av de granskade bolagen uppmärksammas på brister i marknadsföringen. De får då möjlighet att självmant rätta till marknadsföringen.

Granskningen är ett led i regeringens uppdrag till Konsumentverket att motverka marknadsföring med miljöaspekter som inte är underbyggda.

Bland de undersökta företagen finns Alecta, AMF, Länsförsäkringar, Skandia och SPP. 

Klicka här för att ta del av Konsumentverkets hela rapport!

14 mars, 2017