SvD: Omfattande klagomål på MySafetys försäkringar

MySafety – försäkringsförmedlare som bland annat marknadsför skydd mot id-stölder – har fått en lång rad klagomål mot sig hos Konsumentverket. Det skriver SvD Näringsliv i dag. En stor del av klagomålen gäller att erbjudanden är utformade som fakturor. 

Enligt SvD Näringsliv har Konsumentverket inlett en särskild granskning av MySafetys marknadsföring. 

Enbart i år har ett 40-tal ärenden kommit in till Konsumentverket om MySafety. Klagomålen gäller allt från oseriös telefonförsäljning, vilseledande marknadsföring och svårigheter med att säga upp avtal. Senast den 10 januari ska Mysafety svara på frågor som Konsumentverket har ställt om bolagets marknadsföring. 

Från bolagets sida framhåller man att ett 40-tal ärenden inte är särskilt högt sett i relation till det totala antalet kundkontakter, som uppgår till cirka 1 miljon per år. PA Prabert som är presskontakt Mysafety, säger också till Svenska Dagbladet att man beklagar att företaget har dragit på sig anmälningar hos Konsumentverket.

– Vi ser jätteallvarligt på varje anmälan, och utreder också alla anmälningar internt, säger PA Prabert till tidningen. 

MySafety Försäkringar AB hade förra året en omsättning på 301 (264) miljoner kronor och ett resultat efter skatt på 34 (35) miljoner kronor.  

Här kan du ta del av Svenska Dagbladets rapportering om MySafety.

11 december, 2017
Gunnar Loxdal
0706946048