Nya rekommendationer stärker konsumenters rättigheter

Tre nya rekommendationer som stärker konsumenternas rätt träder i kraft vid årsskiftet, meddelar Svensk Försäkring. 

En bakgrund till förändringarna är en utredningen om rätt till personförsäkring, som i sitt betänkande från 2016 föreslog ett antal åtgärder för att stärka konsumentskyddet. 

I juni 2017 fastställde Svensk Försäkrings styrelse tre rekommendationer, som svar på önskemål om självreglering som lyftes fram av utredningen.

De tre rekommen­dationerna, som trädde i kraft nu vid årsskiftet, behandlar följande områden:

• information då personförsäkring nekas

• kvalitetssäkring av den försäkringsmedicinska riskbedömningen m.m.

• bemötande och tillgänglighet vid ansökan om personförsäkring.

En ytterligare förändring vid årsskiftet är att konsumenter som fått avslag på sin ansökan om personförsäkring kan få beslutet prövat i Personförsäkringsnämnden som är en av Svensk Försäkrings frivilliga nämnder.

Personförsäkringsnämnden prövar tvister beträffande personförsäkring när det krävs en medicinsk bedömning. På så sätt ges konsumenten möjlighet till ett enkelt och snabbt prövningsförfarande istället för att som idag endast kunna vända sig till domstol när en personförsäkring har nekats.

Nämnden är godkänd av Kammarkollegiet och registrerad som nämnd för alternativ tvistlösning vid konsumenttvister.

4 januari, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048