Länsförsäkringar Bank ökade antalet kunder med 11 % 2017

Under förra året ökade antalet kunder i Länsförsäkringar Bank med 11 procent. Det framgår av bankens bokslutskommuniké som lämnades under fredagen. 

Banken rapporterar att rörelseintäkterna 2017 ökade med 12 procent till 3 258 miljoner kronor, att jämföra med 2 904 miljoner kronor 2016. Rörelseresultatet ökade 9 procent till 1 599 (1 467) miljoner kronor.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex kundnöjdhetsmätning för 2017 är Länsförsäkringar Bank den enskilda aktören på bankmarknaden med de mest nöjda privat- och företagskunderna. Länsförsäkringar Bank har enligt Svensk Kvalitetsindex 2017 även de mest nöjda bolånekunderna samt företagskunderna för fastighetslån. 

Så här säger Anders Borgcrantz, VD i Länsförsäkringar Bank, i en presskommentar:

– Vi har än en gång ett starkt resultat och sammanfattar 2017 som det bästa året i bankens historia. Räntenettot utvecklades väl under året och låneportföljen håller fortsatt hög kreditkvalitet. Affärsvolymerna uppvisade en god tillväxt och marknadspositionen har förbättrats inom samtliga segment. Länsförsäkringar Bank är för tolfte gången under de senaste fjorton åren den enskilda aktören på bankmarknaden med de mest nöjda privatkunderna. Därtill har vi enligt Svenskt Kvalitetsindex 2017 numera även de mest nöjda företagskunderna samt även de nöjdaste bolåne- och fastighetslånekunderna vilket är ytterst glädjande.

– Den fortsatt goda kundtillströmningen är ytterst ett kvitto på att kunderna uppskattar vårt erbjudande. Vi är övertygade att kombinationen av vår starka lokala förankring tillsammans med våra marknadsledande digitala tjänster skapar fortsatta förutsättningar för hög kundnöjdhet och ytterligare tillströmning av nya kunder under 2018. 

9 februari, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048