Folksam: Så mycket sämre blir krockskyddet i rostiga bilar

Kraftiga rostangrepp på en bil påverkar krocksäkerheten avsevärt. Det visar unika test som Folksam har utfört på två bilmodeller med rostangrepp. 

För att avgöra hur mycket rost påverkar krocksäkerheten testade Folksam två begagnade bilmodeller av årsmodell 2003–2004 (Mazda) och 2004–2007 (VW Golf), enligt samma testprotokoll som användes av Euro NCAP när bilmodellerna var nya. De krocktester som genomfördes för bägge bilmodellerna var ett frontalkrocks- och ett sidokrocktest. För VW Golf genomfördes även ett stolpkrocktest.

– Kunskapen om rostens påverkan på en bils krockegenskaper är mycket begränsad. Det saknas studier eller tester på hur rost i en personbils energiupptagande struktur påverkar krocksäkerheten. En allmän uppfattning är att hållfastheten hos en stålstruktur påverkas negativt av kraftig rostbildning. För första gången har vi nu jämfört krocktest mellan när en bil var ny och när samma modell är angripen av rost för att se vad den har för påverkan på krocksäkerheten, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare Folksam, i en presskommentar.

Enligt Folksam är det inte helt självklart att bilens krockskydd försämras om vissa av balkarna är rostangripna. Istället beror förändringen av krockskyddet på var rosten sitter.

Testerna med VW Golf visade att även om rosten såg relativt omfattande ut på bilens yttre karossdelar, så påvisades inte någon skillnad i krocksäkerhetsegenskaperna mellan en ny och rostig bil när de inre strukturerna inte var ansatta av rost.

De båda Mazdabilarna som ingick i testet hade däremot så omfattande rostskador att flera balkar var försvagade. Det ledde till en tydlig försämring av krockskyddet från fyra stjärnor till tre, vilket motsvarar cirka 20 procents ökad risk för död eller svår skada vid en kollision. 

Alla de testade bilarna hade fram till köptillfället varit i trafik och var godkända på bilbesiktningen. Att bilar underkänns i bilprovningen på grund av rost i bärande strukturer är relativt ovanligt enligt en sammanställning från Bilprovningen 2012.

– Bilprovningen granskar rostangrepp i bärande strukturer och underkänner om rosten är för omfattande. De testade bilarna tyder på att bilar med kraftig rost i bärande balkar kan klara besiktningen. Det kan handla om slarv eller olika bedömningar av enskilda besktningsmän. Det kan även indikera att det nuvarande regelverk från Transportstyrelsen är för generöst när det gäller grövre rostangrepp. Ser vi det i ljuset av våra tester som visar på att rost kan påverka krocksäkerheten finns det all anledning att se över regelverket samt att kontrollera att det verkligen efterföljs, säger Anders Ydenius.

Här kan du läsa mer om Folksams krocktester av rostiga bilar. 

10 april, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048