Försäkringsbranschen: Var tredje bilreparation får underkänt

• En krossad bilruta. Men repareras den på rätt sätt?

Mer än en av tre bilreparationer – 34 procent – får underkänt i försäkringsbranschen kvalitetskontroller på skadeverkstäder som nu genomförs för fjärde gången. Ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida, konstaterar.

Försäkringsbranschen har under fyra år utfört gemensamma stickprovskontroller på närmare 80 större bilverkstäder runt om i landet för att få en helhetsbild av de skadereparationer som görs åt försäkringsbolagens kunder. Fram tills nu har reparationer kontrollerats på omkring 3 400 fordon. 

De utvalda verkstäderna står tillsammans för cirka 40 procent av det totala antalet skadereparationer som utförs åt försäkringsbranschen. 

Årets resultat är något bättre än tidigare, men får fortfarande underkänt.

– Det är ett bättre resultat än tidigare under kontrollperioden men fortfarande är det långt kvar till en acceptabel nivå, säger Anders Edvardsson, projektledare hos branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen som samordnar insatsen, i en presskommentar.

De vanligaste reparationsanmärkningarna gäller lackarbete, fastsättning/montering av stötfångare och dörrar samt att metodbeskrivning för arbetet som ska göras inte används.

Endast fem av de undersökta verkstäderna har anmärkningar på högst 10 procent av reparationerna, vilket anses acceptabelt.

– Vår målsättning måste vara att alla skadeverkstäder ska ligga på den nivån, säger Anders Edvardsson.

Verkstadskontrollerna utförs av DEKRA Quality Management AB. Försäkringsbranschens kvalitetskontroller av skadeverkstäder startade 2014 och kommer att pågå minst ett par år till. De medverkande bolagen är Dina Försäkringar, Folksam, If Skadeförsäkring, Länsförsäkringar, Moderna Försäkringar och Trygg-Hansa.

 

17 april, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048