SPP ökade nyförsäljningen med 45% under första kvartalet

Under första kvartalet i år växte SPP:s nyförsäljning med 45 procent, meddelar bolaget i dag på morgonen. Samtidigt steg premieinkomsten med 24 procent. 

Nyförsäljningen ökade under kvartalet till 524 (358) miljoner kronor. De inbetalda premierna steg till 2 562 (2 062) miljoner kronor. Resultatet före skatt ökade till 182 (140) miljoner kronor. SPP:s totala förvaltade kapital uppgick per den 31 mars 2018 till 170 miljarder kronor, att jämföra med 166 miljarder kronor vid årsskiftet.

– Nästan hela tillväxten är hänförlig till vår kärnaffär – tjänstepension. Vi ser att våra stora satsningar på ett starkt erbjudande, digitalisering och enkelhet tas väl emot, säger SPP:s VD Staffan Hansén i en presskommentar.

SPP lyfter också särskilt fram sitt fondbolag i kommentaren kring första kvartalet i år. SPP Fonder stod under kvartalet för hela 28,5 procent av de totala nettoinflödena på den svenska fondmarknaden. Inte illa!

Däremot har det gått sämre när det gäller spararnas avkastning under kvartalet. Sparande med garanti har för en typkund i arbetslivsfasen haft en avkastning på –0,2 procent under det första kvartalet. En typkund som uppnått pensionsåldern har haft en avkastning på 0,3 procent.

SPP ingår i sin helhet i den norska Storebrandkoncernen, som under första kvartalet hade ett resultat på 931 miljoner NOK. 

25 april, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048