Konsumentverket: Skandiabankens marknadsföring är otillbörlig
Konsumentverket gör i en skrivelse till Skandiabanken bedömningen att bankens marknadsföring av krediter strider mot god kreditgivningssed och är otillbörlig enligt marknadsföringslagen.
Konsumentverket påpekar i sin skrivelse att företag, enligt Konsumentverkets allmänna råd om konsumentkrediter, bör avstå från att i framhålla räntenivåer som bara en begränsad andel konsumenter kan ta del av.
Det Konsumentverket reagerar på är att Skandiabanken på sin hemsida har budskap i stil med ”Bolån från 1,09 %”, trots att dessa räntenivåer inte gäller alla bankens kunder utan endast dem som har ett pensionssparande på viss nivå i Skandia.
— Att framhålla en frånränta i marknadsföring av krediter utan att tydligt informera om den specifika grupp konsumenter som kan få ta del av erbjudandet kan ge ett oriktigt intryck av att alla konsumenter har möjlighet att erhålla den angivna räntan. Detta kan vilseleda konsumenter om den faktiska kostnaden som krediten kan komma att medföra. Då marknadsföringen strider mot Konsumentverkets allmänna råd anser verket att marknadsföringen även strider mot god kreditgivningssed, skriver Konsumentverket i skrivelsen till Skandia.
Skandiabanken har nu fram till den 21 maj att svara på skrivelsen från Konsumentverket. Därefter tar myndigheten ställning till om eventuella ytterligare åtgärder.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av skrivelsen från Konsumentverket.