SEB satsar på att förstärka sin säljorganisation för livförsäkring
SEB ökade under första halvåret sin försäljning av livförsäkringar, men tappade ändå marknadsandelar. SEB har nu beslutat att förstärka sin organisation för att möta en allt tuffare konkurrens på livförsäkringsområdet, framgår det av bankens kvartalsrapport i dag på morgonen.
SEB:s VD Johan Torgeby understryker i sin VD-rapport att banken ska satsa mer framöver när det gäller rådgivning och korsförsäljning av försäkring.
—SEB:s division Liv ökade sin nyförsäljning, men nådde inte marknadens tillväxtnivå. För att verksamheten ska kunna växa i linje med vår ambition kommer vi fortsätta att utnyttja möjligheterna inom bankassurans för att förstärka vår rådgivnings- och korsförsäljningskapacitet framöver, heter det bland annat i VD-kommentaren från SEB.
SEB skriver i rapporten att efterfrågan på livförsäkringsprodukter ökade framför allt inom tjänstepension och traditionell försäkring. Försäljningen ökade under andra kvartalet jämfört med första kvartalet särskilt inom tjänstepensionssegmentet.
Kunderna inom svensk traditionell försäkring fick under andra kvartalet en kapitalavkastning på 7,4 procent inom tjänstepension och 6,6 procent för övrig försäkring. Fondförsäkringskunderna styr i allt högre utsträckning om sina tillgångar till indexfonder i allt högre utsträckning. Samtidigt minskade rörelseresultatet under andra kvartalet i SEB:s division Liv med 26 procent jämfört med motsvarande period föregående år, till 438 miljoner kronor. Minskningen av resultatet beror i första hand på att SEB Pension i Danmark avyttrades förra året, men även exklusive det danska bolaget minskade rörelseresultatet för divisionen under första halvåret med 6 procent eller 52 miljoner kronor jämfört med föregående år.
Fondförsäkringstillgångarna i SEB ökade med 30 miljarder kronor från årets början till 300 miljarder kronor vid periodens utgång. Ökningen berodde på att de finansiella marknaderna utvecklades positivt.
När det gäller SEB-koncernen som helhet ökade intäkterna under andra kvartalet med 2 procent jämfört med motsvarande period 2018, till 12,2 (11,9) miljarder kronor. Rörelseresultatet — före ”jämförelsestörande poster” sjönk med 1 procent till 6,1 (6,2) miljarder kronor. Nettoresultatet, inklusive de jämförelsestörande posterna, minskade till 4,9 (10,0) miljarder kronor. De jämförelsestörande posterna handlar i första hand om reavinsten efter avyttringen av SEB Pension i Danmark.
— SEB:s diversifierade affärsmodell är fortsatt gynnsam. Både företags- och privatkunder var aktiva och lånevolymerna ökade. Rörelseresultatet på 6,1 miljarder kronor var 4 procent högre än det första kvartalet i år. Vi har den finansiella styrkan som behövs för att kunna stödja våra kunder framöver, sade Johan Torgeby i sin generella presskommentar till rapporten.