SPP:s premieinkomst steg första halvåret till 6,1 miljarder kr
Under första halvåret i år uppgick SPP:s premieinkomst till 6,1 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 5,2 miljarder kronor första halvåret 2018 — en ökning med 18 procent. Det framgår av information från SPP:s i dag på morgonen.
Enligt SPP är tillväxten framförallt kopplad till tjänstepensionsaffären.
Samtidigt steg resultatet för SPP till 329 (320) miljoner kronor. SPP:s nyförsäljning ökade med 16 procent, och premieinkomsten växte med 18 procent.
SPP rapporterar också att avkastningen för en typkund i arbetslivet blev 11,4 procent och för en typkund som nått pensionsålder 7,1 procent.
Nyförsäljningen steg med 16 procent till 965 (833) miljoner kronor (833). SPP:s totala förvaltade kapital uppgick per den 30 juni 2019 till 186 (175) miljarder kronor
SPP:s VD Staffan Hansén lyfter i sin kommentar fram utvecklingen när det gäller digitalisering:
— Vi har nått en milstolpe på vår digitala resa. Över 50 procent av alla våra försäkringar har nu flyttas över till vår nya IT-plattform INCA. Det innebär att vi kan lägga allt mer fokus på att fortsätta förenkla och utveckla smarta digitala lösningar för våra kunder.
• Resultatet efter skatt för SPP:s moderbolag Storebrand sjönk under andra kvartalet till 451 (587) miljoner NOK, framgår det av Storebrands resultatrapport som släpptes i dag på morgonen.