Ica Försäkring växte med 39 % under första halvåret
Under första halvåret ökade Ica Försäkring sina premieintäkter med 39 procent till 253 miljoner kronor. Årstakten på intäkterna överstiger därmed 500 miljoner kronor.
Ica Försäkring lämnade i dag information om sin verksamhet under första halvåret 2019, i anslutning till Ica Gruppens kvartalsrapport.
Vid halvårsskiftet uppgick antalet kunder i Ica Försäkring till 163 000, vilket innebär en ökning med 23 procent på tolv månader. Ica bedömer att man i dag har cirka 1 procent av den svenska konsumentförsäkringsmarknaden. Enligt Ica Försäkring fortsätter lönsamheten att förbättras enligt plan.
Bolagets produkter är högt rankade enligt oberoende Konsumenternas Försäkringsbyrå, där Icas barnförsäkring är rankad som nummer ett på marknaden och Icas hemförsäkring som nummer två på marknaden.
VD Caroline Farberger ger följande kommentar till Ica Försäkrings verksamhet under första halvåret:
— Vi fortsätter växa i en mycket snabb takt, ungefär tio gånger så snabbt som marknaden, och har på bara 3,5 år vuxit till ett bolag med över 500 mkr i intäkter på årsbasis. Det är en mycket spännande entreprenörsresa i sann ICA-anda för oss alla 125 anställda på ICA Försäkring, spridda över våra tre verksamhetsorter Solna, Borås och Växjö.
— Framöver avser vi fortsätta att växa snabbt och på sikt ta en betydande marknadsposition genom att utmana resten av branschen och erbjuda våra kunder enkla och prisvärda försäkringslösningar som en del av ICAs helhetserbjudande.
Här kan du ta del av Ica Gruppens kvartalsrapport som innehåller viss information om Ica Försäkring.