Alm Brand uppjusterar helårsprognosen efter resultatet första halvåret
Alm Brand lämnade under tisdagen sin kvartalsrapport för andra kvartalet. Rapporten visar att resultatet under första halvåret uppgick till 370 miljoner DKK före skatt.
Alm Brand beskriver resultatet som tillfredsställande, och passar på att uppjustera sin resultatprognos för helåret till 625-725 miljoner DKK. Tidigare låg helårsprognosen på 575—675 miljoner DKK.
Resultatförbättringen härrör för området försäkring, samtidigt som både pension och bank levererade resultat som låg i linje med förväntningarna.
— Vi ser en markant ökad aktivitet, särskilt i banken där antalet kunder och utlåningen stiger. Det är mycket positivt att de flesta av bankens nya kunder kommer från våra andra affärsområden försäkring och pension. Det visar att får strategi som finansiell helhetsrådgivare, där vi hjälper kunden med alla deras finansiella behov, nu börjar visa resultat, säger Alm. Brands VD Søren Boe Mortensen i sin kommentar.
Överskottet inom affärsområdet försäkring uppgick till 317 miljoner DKK. Premievolymen steg med 1,6 procent jämfört med motsvarande period 2018. Combined ratio under första halvåret i år uppgick till 87,2 procent.
Affärsområdet pension gav under första halvåret ett resultat på 50 miljoner DKK, och resultatet i banken uppgick till 31 miljoner DKK.