Nordea Liv & Pension förbättrade resultatet med 33 procent 2019
Under 2019 steg resultatet efter skatt för Nordea Liv & Pension i Sverige med 33 procent, till 750,6 (565,6) miljoner kronor. Det framgår av information från Nordea i anslutning till Nordeas bokslutskommuniké i dag på morgonen.
Resultatet har förbättrats både när det gäller riskförsäkring och försäkringssparande.
Kundmedel under förvaltning ökade under året med 27 procent till 166,7 (131,4) miljarder kronor, både på grund av god avkastning och av ökat premieinflöde.
Volymen av inbetalade premier ökade med 11 procent under 2019 till 20,0 (18,0) miljarder kronor. Fjärde kvartalet ökade premievolymen med hela 45 procent i förhållande till motsvarande föregående år, till 5,5 (3,8) miljarder kronor.
Den genomsnittliga avkastningen för Tjänstepension med garanti uppgick till 19 procent under året för Nordeas portfölj ÅPG — sparande med garanti — medan den genomsnittliga avkastning för Tjänstepension med fond låg på 32,1 procent i Nordeas pensionsportfölj Sparande i fond.
— Vi summerar 2019 som ett väldigt starkt år. Mycket hände på hållbarhetsområdet där vi bland annat gjorde konkreta åtgärder för att ställa om mot en klimatneutral investeringsportfölj. Vi såg en positiv utveckling på samtliga områden och jag är särskilt glad över en mycket bra värdeutveckling i våra kunders portföljer, säger Nordea Liv & Pensions VD Johan Nystedt i en kommentar till föregående års resultat.
• För Nordea-koncernen som helhet förbättrades resultatet fjärde kvartalet med 44 procent, jämfört med motsvarande period 2018, till 1 013 (705) miljoner euro. Resultatet för helåret 2019 uppgick till 2 113 (3 953) miljoner euro, motsvarande en nedgång med 47 procent.
Nordeas koncernchef Frank Vang-Jensen kommenterar resultatet bland annat så här i bankens bokslutskommuniké:
— Vi har börjat verkställa vår nya affärsplan. Nu fokuserar vi på att uppfylla de finansiella målen som presenterades på vår kapitalmarknadsdag i oktober – och arbetet fortskrider enligt plan.
— Vårt kundfokus och våra initiativ för att öka intäkterna ledde till en starkare affärsutveckling under den senare delen av 2019, vilket även avspeglas i intäkterna. Intäkterna ökade med 6 procent jämfört med fjärde kvartalet 2018. Vi levererar i enlighet med vår plan för kostnadseffektiviseringar. Kostnaderna minskade med 5 procent vilket ledde till att K/Italet förbättrades till 57 procent. Vi är på väg åt rätt håll men mycket arbete återstår för att vi ska nå målet om ett K/I-tal på 50 procent till 2022.
— Vi ser flera lovande signaler i början av Nordeas nya fas, men det krävs fortfarande mycket arbete för att vi ska nå dit vi vill vara. Därför fortsätter vi att fokusera på våra tre viktigaste prioriteringar för att nå de finansiella målen för 2022: 1) att optimera vår operativa effektivitet, 2) att genomföra initiativ för ökade intäkter och 3) att skapa positiva kundupplevelser. Vi är på rätt väg och vi är fast beslutna att leverera.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av bokslutskommunikén för hela Nordeakoncernen.