FI ska granska skadereglering, försäkringsdistribution och flytt
Hur fungerar egentligen skaderegleringen i hemförsäkringen? Det kommer att vara ett av Finansinspektionens fokusområden under 2020, skriver FI i sin Konsumentskyddsrapport som publicerades i dag. Andra områden som FI fokuserar på i år kommer att vara försäkringsdistribution och hanteringen av flytt av försäkringssparande.
FI lyfter fram i rapporten att det är viktigt för konsumentskyddet att skaderegleringen för hemförsäkring fungerar på ett effektivt och konsekvent sätt den dag konsumenten drabbas av en skada och ska utnyttja sin försäkring. Under 2020 kommer FI att undersöka ett antal försäkringsföretags skaderegleringsprocess för att se om de har interna processer och rutiner som säkerställer korrekt behandling av skadelidand,e i enlighet med god försäkringsstandard.
— Hemförsäkringen är en försäkringsprodukt som är mycket vanlig och berör en majoritet av konsumenterna. Därför är det viktigt för konsumentskyddet att skaderegleringen för hemförsäkring fungerar på ett effektivt och ändamålsenligt sätt den dag konsumenten drabbas av en skada och ska utnyttja sin försäkring, heter det i FI:s rapport.
FI påpekar att bland de klagomål som kommer till FI och till Konsumenternas Försäkringsbyrå noteras bevissvårigheter när det gäller försäkringsfall, där det till exempel kan vara svårt att få fram ett korrekt värde för förlorad egendom.
Ett annat fokusområden med koppling till försäkring som FI tar upp i rapporten är god försäkringsdistributionssed.
— Försäkringsdistributörer – försäkringsbolag och förmedlare – måste följa god försäkringsdistributionssed. Det handlar bland annat om att anpassa sin rådgivning efter kundens önskemål och behov samt bara rekommendera lösningar som är lämpliga för konsumenten. Distributören ska avråda en konsument från att teckna försäkringar eller fatta andra beslut som inte kan anses lämpliga med hänsyn till hans eller hennes behov, ekonomiska förhållanden eller andra omständigheter, skriver FI i rapporten.
FI skriver att man länge uppmärksammat att försäkringsdistributörer och värdepappersinstitut har distribuerat produkter som gett dem höga provisioner, och att det ibland är det som har stått i centrum för rådgivarens verksamhet istället för kundens enskilda behov.
Även flytträtten och avgifterna för flytt av försäkring kommer att granskas extra noga under 2020, enligt FI:
— FI kommer i tillsynen av rådgivningsmarknaden att fokusera på värdepappersinstitutens och försäkringsdistributörernas produktstyrning, att företagens rådgivning utgår från konsumentens behov och förutsättningar samt att företagen följer reglerna om tredjepartsersättningar. Eftersom försäkringsföretagen numera också omfattas av försäkringsdistributionsreglerna kommer FI att kartlägga deras process för produktgodkännande, bland annat hur målgruppen identifieras. Kartläggningen kommer också att omfatta försäkringsföretagens rådgivning och ersättningssystem. Därefter kommer undersökningar att ske av enskilda försäkringsföretag. FI bevakar också flyttaktiviteten på försäkringsmarknaden och vilka olika distributionskanaler som försäkringsföretagen väljer, heter det i Konsumentskyddsrapporten.
I Konsumentskyddsrapporten föreslår FI även att regeringen tillsätter en utredning för att göra det möjligt för en kreditgivare att få en helhetsbild av konsumentens befintliga skulder. FI påpekar att det finns en rad risker kopplade till att utlåningen ökar.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av FI:s konsumentskyddsrapport.