Nu är det klart: Gofido väljer Eir Försäkring som försäkringsgivare
Insurtechbolaget Gofido har avtalat om att använda nystartade Eir Försäkring som försäkringsgivare för sina digitala hemförsäkringslösningar.
Det händer mycket kring det svenska insurtechbolaget Gofido. Den senaste tiden har man genomfört flera strategiska rekryteringar, bland annat av bolagets operativa chef och systemarkitekt. Inom kort lanseras den nya sajten, där det blir möjligt att anmäla intresse för att teckna försäkring.
Och nu har Gofido — efter ett års sökande i norra Europa — bestämt sig för att anlita det digitala försäkringsbolaget Eir Försäkring som försäkringspartner. Gofido fungerar formellt som en förmedlare, och behöver därför ha ett försäkringsbolag i ryggen som står för risken. Eir startade under förra året och har specialiserat sig på tekniskt avancerade lösningar, där det är möjligt att integrera försäkringslösningen med olika slags digitala plattformar.
— Vi sökte ett techbolag inom försäkring och de är mycket ovanliga, skulle det visa sig. Så hittade vi Eir, en digital och riktigt smart försäkringsgivare. Det var betydligt svårare att hitta dem än att hitta investerare. Det säger något om hur mycket som finns att göra inom försäkring, säger Gofidos VD Annika Saramies i en kommentar.
Gofido har som ambition att bygga personliga försäkringar. Det har ställt helt nya krav på tänkande, flexibilitet och tekniska lösningar — krav som långt ifrån alla försäkringsgivare klarar av att uppfylla.
— Snart upptäckte vi att Europas försäkringsjättar har utmaningar med ny teknik. De kan ofta inte heller förändra sitt sätt att arbeta, räkna och serva kunder. Vår kravlista var lång, men vi ville samtidigt inte själva bygga vår egen leverantör, säger Annika Saramies.
— Tillsammans med Eir har vi nu byggt vår försäkringsmotor, som är bättre, billigare, enklare och väldigt mycket mer kundvänlig än allt vi någonsin sett inom försäkring.
Annja Karlsson är CCO på Eir. Hon menar att alla processer kan effektiviseras och automatiseras.
— Gofido vill tänka och arbeta digitalt hela vägen och det passar väl in i vår strategi. Vi tror också på snabba, enkla och digitala lösningar. Från första sekunden som en kund har kontakt med Gofido, till utbetalningar, så ska vi vara där, i nära kontakt och tillsammans ge kundservice som ingen annan, säger Annja Karlsson i en kommentar.
Med tanken på personliga försäkringar går Gofido och Eir rakt emot det etablerade synsätttet i branschen när det gäller konsumentförsäkringar.
— Vi vill inte ge alla kunder samma svarta låda. För Gofido är varje kund unik och ska få just sitt fina paket med just sin favorit bland paketpapper. Detta har försäkringsvärlden inte alls varit intresserade av tidigare, de har snarare ansett att kundernas krav inte ens är sekundära utan långt längre ned på listan än så. På så sätt har branschen blivit så duktig på att konservera sig, säger Annika Saramies.
De tankarna hos Gofido visade sig stämma väl med Eirs analys.
— Vi har tänkt och jobbat mot samma mål parallellt, utan att känna till varandra. Redan under det första mötet mellan Torgrim Lien, VD på Eir, och mig föll många pusselbitar på plats. Med Eir kan vi bygga precis vilken försäkring som helst. För röda cyklar med blå ringklocka i Göteborg om du vill, säger Annika Saramies.