Försäkringsspecialist ljög om kundkännedom — varnas av Swedsec
Swedsec meddelar att man har tilldelat en försäkringsspecialisten en varning sedan det framkommit att han har lämnat oriktiga uppgifter när det gäller kundkännedom.
Enligt Swedsec har försäkringsspecialisten vid två tillfällen angivit att kundkännedomen var godkänd av den kundansvarige — trots att så inte var fallet. Därigenom har han vilselett sin arbetsgivare.
SwedSecs disciplinnämnd deklarerar att man ser allvarligt på det inträffade. Särskilt allvarligt är det, enligt disciplinnämndenm, att försäkringsspecialisten intygat något som inte var sant.
— Agerandet strider mot det krav på att hålla sig till sanningen som måste kunna ställas på en licenshavare. Nämnden uttalar vidare att det är grundläggande att reglerna om kundkännedom följs så att företag kan leva upp till reglerna om penningtvätt och finansiering av terrorism. Reglerna om anställdas egna värdepappersaffärer har stor betydelse för allmänhetens förtroende och är därför också viktiga att följa, heter det i ett uttalande från SwedSec.
Swedsec skriver också i sitt beslut att försäkringsspecialisten har genomfört tolv egna värdepappersaffärer, utan att rapportera dem i tid till sin arbetsgivare. Här menar nämnden att det är en förmildrande omständighet att försäkringsspecialisten själv har upptäckt felet, och då registrerat affärerna.
Sammantaget gör nämnden bedömningen att påföljden för försäkringsspecialisten kan stanna vid en varning.