Premiär! Nu har GoFidos första kunder tecknat sina försäkringar
Nu är Gofido i gång på allvar! De första kunderna har tecknat sina försäkringar och Gofido hoppas nu att kunna välkomna tusentals ytterligare kunder fram till årsskiftet. Parallellt med starten av bolaget planerar Gofido för en nyemission på 30 miljoner kronor för att fortsätta expansionen — både i Sverige och internationellt.
Idén till Gofido kläcktes för två år sedan. Fyra grundare — Stefan Mahlstein, Annika Saramies, Claes Hemberg och Gertrud Hack, alla med en bakgrund på Avanza — bestämde sig för att utmana de etablerade aktörerna på den traditionella försäkringsmarknaden.
Bolaget har sedan starten tagit in 10 miljoner kronor i riskkapital och anställt nio personer. Av de aktiva i bolaget är nu sju personer tidigare Avanza-kollegor.
Efter sommaren lanserades Gofido bland annat genom marknadsföring i sociala medier. Temat i marknadskommunikationen är att kunderna tjänar på att bara försäkra de saker man faktiskt behöver.
Och nu under veckan har bolaget startat på riktigt genom att förmedla sina första försäkringar.
— Tjänsten är klar. Nu kan svenskarna skaffa vassare och samtidigt flera miljarder billigare hemförsäkringar. Genom att aktivt steg för steg ge mer rätt innehåll så åker priset ned. Betala bara dina grejor, skriver en av grundarna, Claes Hemberg, i dag på sin blogg.
Enligt Gofido är det möjligt att sänka priserna på hemförsäkringen med 20—30 procent, och i vissa fall betydligt mer än så, genom att använda ny teknik, kapa mellanled och använda nytänkande partner. Dessutom gör tekniken att det går bethydligt snabbare att teckna sin försäkring. Användaren kan enligt Gofido vara i gång på 90 sekunder.
— Sista kolossen i finansvärlden ska vi nu skaka om. Efter att vi senaste årtiondena har pressat priserna ofta 50-90% inom fonder, bolån, aktier och pensioner. Nu ska vi ruska om svenskarnas hemförsäkringar, heter det på Claes Hembergs blogg.
— För trots att alla andra appar och tjänster för vår privatekonomi blivit mycket bättre och mycket billigare har hemförsäkringar tvärt om blivit dyrare och dyrare, trots noll inflation. Bara för att konsumenten inte har koll. Ja hemförsäkringar är finansvärldens sista Sovjetstat.
Det här är några av de bärande tankarna bakom Gofido:
• Rätt innehåll. Kunden får ett förslag utifrån vem man är. ”Du behöver antagligen ingen gräsklippare i din lägenhet.” Sedan är det möjligt att banta eller öka på om man vill.
• Rätt pris. Kunden betalar bara för det man faktiskt har.
• Genom livet. Försäkringen justeras efter hur behoven växlar i olika livssituationer med målet att åstadkomma mer innehåll och lägre pris.
Några av Gofidos samarbetspartners är nystartade Eir inom skadeförsäkring, Bliwa inom livförsäkring och Falck Global Assistance när det gäller reseassistans.
— Vi inom Gofido ser redan mer att det finns mer kvar göra och vi jobbar redan med Gofido 2. Vi ser ständiga förbättringar och ständig prispress som något naturligt. Vi vet att användarna vill det. När övriga branschen gärna har samma produkter och höjer priserna varje år, ser vi fram mot att göra tvärt om. Vi utökar tjänsterna och sänker priserna. Många år framåt, avslutar Claes Hemberg sitt blogginlägg.
Annika Saramies är VD för Gofido. Hon säger nu till Sak & Liv att det känns väldigt bra att vara igång på allvar med tjänsten:
— Det är ett oerhört viktigt steg för vår del. Nu i dag välkomnar vi ytterligare flera hundra nya kunder som har hört av sig tidigare och visat sitt intresse.
— Intresset för Gofido har hittills överträffat våra förväntningar! Trots att man brukar säga att de flesta inte är så intresserade av sin försäkring så är det väldigt många som har gått in på vår hemsida och anmält sitt intresse. Man brukar ju beskriva försäkringar som en lågintresseprodukt. Men det sa man ju om pensioner, bolån och fonder också — innan det blev mer lättillgängligt och intressant. Vi tror att tiden är mogen för att kunderna ska få upp ögonen även för sina försäkringar!
Kan du säga något om vilka mål ni har när det gäller antalet kunder framöver?
— Vårt mål är först och främst att driva branschen och skapa skillnad för kunderna. Ambitionen är att åstadkomma förändring och lyfta fram frågan om hur försäkring ska fungera. Men vi hoppas att det också leder till att vi kan välkomna flera tusen nya kunder fram till årsskiftet.
Vad är ni mest nöjda med hittills med lanseringen?
— Mest nöjda är vi med att på bara tio månader ha tagit fram tjänsterna, det gör oss verkligt stolta. Men det vi ser nu är verkligen bara början på något nytt. Det är nu det börjar och det känns jättespännande!
— Extra spännande är också att vi har lyckats bundla ihop sakförsäkring med livförsäkring och lyckas göra det på det sättet som vi har gjort där vi kan få ned kostnaden till en tredjedel när det gäller livförsäkring och i många fall halvera premien inom sakförsäkring.
Hur tänker du att ni kommer att utvecklas framöver?
— Vi kommer att lyssna in vad våra kunder säger. Vi har en rad jätteintressanta samarbeten på gång och räknar med att kunna bredda tjänsten till att försäkra ännu mer i hemmet och personerna i hemmet. Det kan handla både om försäkring och andra typer av tjänster. Förutom det finns det tankar om att gå in i flera länder; det arbetar vi med parallellt med satsningen i Sverige. Norden är intressant men det kan också handla om andra länder i Europa.
Ni är på väg med en nyemission också just nu. Vad kan du berätta om det?
— Vi är igång med en nyemission på 30 miljoner kronor och det känns över förväntan när vi ser vilket intresse som finns för vårt bolag. Det hör av sig intressenter varje vecka, både nationellt och internationellt. Våra tillväxtplaner internationellt kommer förmodligen att hänga samman med vilka aktörer vi får in som nya ägare.