FI ska granska livbolagens hantering av externa distributörer

’• Hur fungerar livbolagens distribution av livförsäkringar? Det har Finansinspektionen undersökt i en färsk rapport.
Finansinspektionen kommer i år och nästa år att genomföra undersökningar av hur livbolagen agerar när det gäller styrningen av sina externa distributörer. Det framgår av en rapport om livbolagens distribution som publicerades på torsdagen.
Finansinspektionen konstaterar i rapporten att det är viktigt att livbolagen tar ansvar för att välja lämpliga distributionskanaler och följer upp att försäkringsprodukter distribueras till rätt målgrupp.
I rapporten, där FI har undersökt 20 svenska livbolag, kommer FI fram till att merparten av distributionen av livförsäkringar i dag sker genom externa distributionskanaler. Den vanligaste externa distributionskanalen är försäkringsförmedlare. Även banker som säljer försäkringsprodukter från bankens egna livbolag är vanligt förekommande.
Därför finns det extra stor anledning att betona att livbolagen faktiskt har ett ansvar, inte bara för sina produkter utan även för sin distribution, skriver FI.
FI pekar på de stora risker som finns för felaktig rådgivning, som kan drabba kunderna:
— Det finns i samband med försäkringsdistribution en risk att konsumenter köper produkter som inte är lämpliga i förhållande till deras behov och förutsättningar. Konsekvenserna av att teckna en olämplig produkt kan bli särskilt allvarliga när det gäller livförsäkringar för sparandeändamål, vilka utgör större delen av livförsäkringsmarknaden, heter det i rapporten.
Finansinspektionen skriver i rapporten att man avser att under 2020 och 2021 genomföra
— Företagens ansvar över sina distributionskanaler är här en central del som FI kommer att fokusera särskilt på, skriver FI.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.