Göteborgsförmedlare stäms på miljonbelopp av missnöjd kund

• Stämningsansökan har lämnats in vid Göteborgs tingsrätt.
Ett förmedlarbolag i Göteborg har stämts på drygt 1 miljon kronor av en kund som fått råd från företaget om att, via en kapitalförsäkring, placera sina pengar i riskabla finansiella instrument.
Företaget är i dag under avveckling men har tidigare varit aktivt som försäkringsförmedlarbolag med fokus på försäkringsrådgivning och investeringsrådgivning.
Av stämningsansökan framgår att kunden kontaktades år 2016 av förmedlarbolaget. Senare förmedlade bolaget en kapitalförsäkring i Danica och gav råd om att investera pengarna i kapitalförsäkringen i ett onoterat finansiellt instrument; Brygglån OP2. Enligt kunden hävdade förmedlaren att det rörde sig om en investering med låg risk, vilket var vad kunden önskade sig.
Sex månader senare visade det sig att investeringen på drygt 1 miljon kronor blivit helt värdelös och hela beloppet gått förlorat.
Kunden menar nu att det rör sig om vårdslös rådgivning och kräver nu att företaget betalar tillbaka investeringen på drygt 1 miljon kronor. Enligt stämningsansökan har förmedlaren brustit i sin informations- och dokumentationsplikt, åsidosatt sina skyldigheter enligt lagarna om finansiell rådgivning och försäkringsförmedling, samt brutit mot god rådgivnings- och försäkringsförmedlarsed.
— Kunden skulle naturligtvis aldrig ha investerat i kapitalförsäkringen i Danica och det rekommenderade brygglånet om han erhållit fullständig information om risker, pris, provisioner och övriga villkor, heter det bland annat i stämningsansökan.
Ombud för kunden är Ulf Wiestål. Kunden har även tagit hjälp av JPS Administration som arbetar på uppdrag av kunder som är missnöjda med finansiell rådgivning.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av stämningsansökan.