Aysegül Cin: Gjensidige Sverige ska växa både inom företag och privat
Ambitionen framöver är att Gjensidige ska fortsätta sin tillväxt i Sverige, både inom företag och privat. Det säger Gjensidige Sveriges VD Aysegül Cin i en intervju med Sak & Liv, där hon också framhåller att år 2020 var ett tillfredsställande år resultatmässigt och att man följer planen för verksamheten i Sverige.
Aysegül Cin är VD för Gjensidiges verksamhet i Sverige sedan september 2018. Hon har jobbat inom Gjensidige sedan år 2006 och var tidigare bland annat ansvarig för CRM och digitala kanaler för företagsmarknad. Hon ingår också i koncernledningen för Gjensidige.
Sak & Liv har talat med henne om resultatet för år 2020 och om ambitionerna inför framtiden.
Premieintäkten för Gjensidige i Sverige gick ned något under kvartalet. Samtidigt minskade också försäkringsrörelseresultatet, bland annat mot bakgrund av covid-19-pandemin och försämrat run-off-resultat. Vad kan du säga som kommentar till verksamheten under kvartalet och året 2020?
— Förra året var ett tillfredsställande år resultatmässigt och vi följer planen när det gäller nyckeltalen för verksamheten. Året som helhet är vi med andra ord nöjda med. Sedan varierar resultatet mellan olika kvartal, skadeprocenten för Q4 under 2020 jämfört med Q4 2019 har ökat till följd av lägre avvecklingsvinster samt en något ökad underliggande skadefrekvensutveckling på grund av ökade skador i privatportföljen. Vi har haft en god tillväxt under 2020 som huvudsakligen kommit inom företagssegmentet. Resultatet har påverkats av att de underliggande frekvensskadorna har ökat något. Premiebortfallet inom privat är delvis av teknisk karaktär, en engångsförändring kopplad till ett resultatdelningsavtal med en samarbetspartner.
— Något vi är väldigt nöjda med under 2020 är hur medarbetarna har klarat av arbetet under pandemin. Det var ju ett väldigt speciellt år där vi från och med mars övergick till att huvudsakligen arbeta från hemmakontor. Vi visste då inte säkert hur det skulle bli, men det har gått väldigt bra.
I Gjensidiges kvartalsrapport nämns bland annat att skadekostnaderna har ökat beroende på utfallet under pandemin när det gäller inkomstbortfallsförsäkringar med Gjensidige som försäkringsgivare. Ni har ju bland annat erbjudit inkomstförsäkringar kopplade till kortföretag. Kan du säga något om vad ni har vidtagit för åtgärder för att minska risken för denna typ av negativa skadeutfall i framtiden?
— Det är ett löpande arbete för vår del att se över våra samarbetsavtal, och vi har vidtagit olika åtgärder efter dialog med våra samarbetspartners. I dag har vi god kontroll över den delen av vår verksamhet.
Du nämnde att du är nöjd med att arbetet har flutit på bra i bolaget, trots att de flesta har arbetat hemifrån. Vad kan du annars säga som du är stolt över under det gångna året?
— Vi har satt igång många nya projekt, och jag är väldigt stolt och glad över att vi faktiskt har lyckats åstadkomma så pass mycket som vi har gjort på distans. Till det kommer att vi också har arbetat mycket med att öka kundnöjdheten — både inom privat och inom företag — och vi ser bra resultat av det just nu. Dessutom är jag stolt över att vi har haft ett högt medarbetarengagemang, trots att pandemin har tvingat oss att arbeta hemifrån.
Är det något du tänker som ni kunde ha gjort bättre under 2020?
— Vi ska alltid lära nytt och bli ännu bättre på det vi gör. Det finns egentligen inget som jag ser som vi har anledning att ångra, men vi har lärt oss väldigt mycket under året som vi får glädje av framöver. Vi har kunnat gå över till digitala arbetsformer på ett sätt som har fungerat bättre än vi hade vågat tro. Pandemin har visat oss att möjlighetsutrymmet för digitala möten och arbetsformer kanske är större än vi trodde. Det ska vi ta med oss in i framtiden.
Gjensidige är i dag en relativt liten aktör på den svenska marknaden med knappt 2 procent av skadeförsäkringsmarknaden. Hur ser ambitionerna ut på sikt? Inom vilka segment ser ni störst tillväxtpotential?
— Under 2021 fortsätter vi med den goda utveckling som vi kan se i dag. Försäkring är en långsiktig verksamhet där vi successivt genomför förbättringar för att stärka verksamheten.
— Vi har som ambition att växa inom båda våra segment — både företag och privat och tanken är att växa stabilt med lönsamhet. På koncernnivå har vi en tillväxtagenda utanför Norge och vi kommer alltid att hålla utkik efter strukturella tillväxtmöjligheter som dyker upp.
En förändring som är på gång på den svenska marknaden är att Tryg Forsikring tar över Trygg-Hansa och slår samman rörelsen med Moderna. Med andra ord blir det färre aktörer på marknaden, samtidigt som en av de största aktörerna får en ny stark ägare. Vad är din tanke om hur det påverkar Gjensidige framöver i Sverige?
— Som jag ser det är det är en redan väldigt konsoliderad marknad i de nordiska länderna så jag vet inte om det blir någon väldigt stor skillnad för Sverige i och med den här affären. Det kommer att påverka den nordiska marknaden när vi får ytterligare en stor aktör med starka ambitioner, men hur är för tidigt att säga än.