Folksam: Corona sänkte livpremier men förbättrade sakresultatet
Under föra året sjönk premieinkomsten inom livförsäkring, bland annat eftersom kundrådgivarna under coronapandemin inte kunde genomföra arbetsplatsbesök. Samtidigt bidrog pandemin till ett kraftigt förbättrat resultat inom sakförsäkring när skadekostnaderna blev rekordlåga inom både resor och motor. Det framgår av Folksamgruppens helårsöversikt som presenterades på onsdagen.
Av Folksams helårsöversikt framgår att den sammanlagda premievolymen i Folksamgruppen sjönk under 2020 jämfört med 2019 med 2 procent, till 54,4 (55,5) miljarder kronor. Det förvaltade kapitalet i gruppen ökade med drygt 28 miljarder kronor till 483,2 (454,5) miljarder kronor. Till det kommer fondförsäkringstagarnas tillgångar som steg till 194,0 (175,8) miljarder kronor.
Sakförsäkring — rekordlåga skadekostnader
Premierna i Folksam Sak-gruppen steg med drygt 4 procent till 14,8 (14,1) miljarder kronor.
I moderbolaget Folksam Sak steg premievolymen till 13,4 (12,9) miljarder kronor. Det försäkringstekniska resultatet ökade till 1 026 (237) miljoner kronor och totalkostnadsprocenten förbättrades till 89,8 (96,1) procent.
Skadekostnadsprocenten minskade till 76,4 (81,8) procent drivet av coronapandemin som gett lägre skadeutfall inom vissa försäkringsgrenar. Enligt årsöversikten har Folksam Sak haft rekordlåga skadekostnader som följd av pandemin inom både rese- och motorskador.
Tack vare det goda resultatet kommer kunderna att få ta återbäring även för 2020. Folksam kan också glädjas åt en ökad anslutning till Folksams gruppförsäkringar. Inom kollektiv hemförsäkring tillkom 40 000 nya kunder och flera nya avtal har tecknats med partners, bland annat Pensionärernas riksorganisation, PRO.
Livförsäkring — försäljningen påverkades av pandemin
Folksam rapporterar att pandemin har påverkat försäljningen i Folksam Liv negativt, framförallt när det gäller engångsbetalt försäkringssparande. För Folksam Liv-gruppen som helhet sjönk premieinkomsten till 39,6 (41,4) miljarder kronor.
I moderbolaget Folksam Liv minskade premierna till 11,0 (12,2) miljarder kronor. Totalavkastningen i Folksam Liv uppgick under året till 4,7 procent. De senaste fem åren har den genomsnittliga totalavkastningen varit 5,8 procent. De senaste tio åren har den årliga genomsnittliga totalavkastningen varit 6,5 procent.
I KPA Pension steg premieinkomsten något till 17,4 (17,3) miljarder kronor. Totalavkastningen uppgick till 4,8 procent. De senaste tio åren har den årliga genomsnittliga totalavkastningen uppgått till 6,5 procent.
I Folksam LO Pension sjönk premievolymen till 7,3 (7,9) miljarder kronor. Minskningen förklaras dels av valcentralen Foras flyttstopp från den 27 maj till den 30 november vilket resulterat i färre antal inflyttar, dels av att bolagets kundrådgivare under pandemin inte kunnat genomföra arbetsplatsbesök som vanligt.
VD och koncernchef Ylva Wessén kommenterar året för Folksam så här i gruppens helårsöversikt:
— Folksams finansiella ställning är väldigt stark även efter ett år som präglats av stor osäkerhet. Folksam har noga följt utvecklingen av pandemin och under året anpassat verksamheten efter gällande restriktioner. Jag är stolt över hur hela vår organisation har ställt om och anpassat sig, hela tiden med kundens bästa för ögonen. Folksams kunder blir allt mer nöjda samtidigt som branschsnittet sjunker, enligt SKI.
Hon pekar i sin kommentar också på att det är viktigt med tillväxt och ökat tempo i omställningen i organisationen, och slår fast att digitala möten framöver ska vara förstahandsvalet.
— Omvärlden förändras och kundernas förväntningar lika så. För att kunna möta det Folksam står inför krävs både tillväxt och en snabbare genomförandetakt vilket kommer vara ett viktigt fokus under 2021. Ett exempel på en omställning vi måste göra är att vända på kundupplevelsen. Vi ska i första hand möta kunden digitalt och i andra hand fysiskt. Vi ska också ännu mer dra nytta av styrkan i gruppförsäkringen och våra starka samarbeten. Här vet jag att det finns många idéer och kreativitet inom organisationen som vi behöver släppa loss.
Även hållbarhetsfrågorna lyft fram i kommentaren:
— Hållbarhet är en viktig del av vår plan. Vi ska leda utvecklingen mot en mer hållbar värld för att trygga våra kunders framtid
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av helårsöversikten.