Claes Hemberg: ”Sålde de bara in en cynisk fälla?”

• ”Kunden har alltid rätt, är bevingade ord, som tyvärr försäkringsvärlden inte tagit till sig”, säger Claes Hemberg bland annat i intervjun med Realtid.
DebattClaes Hemberg — tidigare uppmärksammad sparekonom på Avanza och medgrundare till Gofido — säger att han är illa berörd efter domen i Sturecompagniet-målet. ”Sålde de bara in en cynisk fälla?”, säger han i en intervju med nättidningen Realtid.
I intervjun — där han beskriver försäkringsbolagen som ”vår tids Babels torn” — ifrågasätter han varför försäkringsbolag överhuvudtaget har sålt en försäkring som inte fungerar under en pandemi.
– Om vi hårdtolkar svensk lag kunde en svensk pandemiförsäkring aldrig fungera i Sverige. Eftersom regeringen inte haft laglig rätt att stänga ned samhället. Varför har då bolaget sålt försäkringen, kan vi stilla fråga. Sålde de bara en cynisk fälla?, säger han i Realtids intervju.
Enligt Claes Hembergs beskrivning gömmer sig försäkringsbolagen bakom en kader av jurister som vanligt folk har svårt att matcha.
— Myten om försäkringsbolags moral är tjusig – men inte i verkligheten, säger Claes Hemberg, som nu menar att det behöver inrättas en försäkringsbolagens etiska nämnd?
Här kan du ta del av hela intervjun i Realtid.