Schysst! Gjensidige står bakom ny abonnemangstjänst för bilar
Gjensidige i Sverige står bakom schysst.se — en helt ny abonnemangstjänst för bilar som väntas lanseras brett inom kort.
Schysst beskrivs som en helt ny bilabonnemangstjänst där användaren har en egen bil — precis som när man äger en bil — men med skillnaden att månadskostnaden är fast och att abonnenten kan byta bil när som helst beroende på behov. All service, däckbyten och försäkringar ingår i månadsavgiften och man kan säga upp sin bil när man vill.
Bakom tjänsten står Gjensidige tillsammans med bilabonnemangsplattformen imove, med Hedin Bil som partner och leverantör av bilarna. Schysst kommer att lanseras i Stockholm och Uppsala, och kommer inom kort att lanseras bredare.
Så här beskrivs tjänsten på hemsidan:
— Schysst är ett 100 % enkelt sätt att ha bil som utgår från dig och din vardag. Byt bil, pausa eller avsluta abonnemanget när du vill. Ingen bindningstid, inga överraskningar och en fast månadsavgift. Allt det praktiska kring bilen som service, underhåll, försäkring och däckbyten tar vi hand om. Så att du kan ta hand om allt det roliga med att ha bil.
I tjänsten ingår bland annat en bilförsäkring i Gjensidige där försäkringspremien ingår i månadsavgiften. Gjensidige står även för skadehanteringen. Självrisken på försäkringen ligger på 4 000 kronor per skada.
Att abonnera på bil genom Schysst kommer att kosta totalt mellan 3 499 och 5 499 kronor i månaden beroende på bilmodell. Allt utom drivmedel och trängselskatt ingår i avgiften. De bilmodeller som finns tillgängliga är till att börja med Nissan Qashqai, Kia Picanto och Fiat 500.
En målsättning för Schysst är att ha minst hundra bilar i omlopp i slutet av 2021 och att vara den branschledande bilabonnemangstjänsten i Sverige inom tre år.
Aysegül Cin, VD för Gjensidige Sverige, vad kan du berätta om arbetet inför lanseringen av Schysst?
— Det känns väldigt spännande! Schysst är ett av de innovationsprojekt som vi har jobbat med under senare tid. Projektet handlar om nya sätt att äga och utveckla sin bilanvändning. Vi har tagit fram tjänsten i samarbete med imove och Hedin Bil.
— Idén är att du abonnerar på bilen. Samtidigt ska man inte blanda ihop det med bildelning där man abonnerar på att få tillgång till en bil; här är du den enda ägaren till bilen under avtalstiden. I månadsavgiften ingår självfallet service, däckbyten — och en extra semesterbil i upp till tio dagar. Abonnemanget är samtidigt oerhört flexibelt, man kan säga upp det när man vill.
Nu lanseras tjänsten inom några dagar. Hur stort tror ni att det kan komma att bli framöver?
— Vi hoppas förstås på att så många som möjligt ska utnyttja tjänsten, men det är fortfarande väldigt nytt så det är svårt att ge någon prognos. En av de viktiga sakerna för oss är de lärdomar vi kan dra av projektet. Vi vill förstå marknaden och kundbehoven.
Vad har Gjensidige mer på gång när det gäller digital utveckling?
— Vi jobbar intensivt med utveckling, både i stort och smått och även mer inkrementellt. Mycket handlar om att åstadkomma nya kundupplevelser, både i helt nya tjänster och bättre kundupplevelser i basfunktioner som vi redan erbjuder. Det pågår en omfattande digital utveckling och den har god progression, men exakt vad som kommer ut av våra projekt får vi återkomma till, säger Aysegül Cin.