Gjensidige: En av tio tycker det är OK med försäkringsbedrägeri
Nära en av tio svenskar anser att det är helt i sin ordning att genomföra försäkringsbedrägerier. Det framgår av en undersökning som genomförts av Gjensidige Försäkring Sverige i samarbete med Kantar Sifo.
I riskundersökningen, som bygger på intervjuer med 1 000 svenskar, svarar var 9 procent att de tycker att det är OK att lägga till eller överdriva förlustvärdet i skadeanmälan till försäkringsbolaget, och att de utgår från att det är något som försäkringsbolagen också räknar med.
– Tyvärr förekommer det ibland att personer som blivit av med värdesaker lägger till lite extra förlustvärde vid skadeanmälan till försäkringsbolaget, att man kryddar anmälan som ett sätt att få mer ersättning i efterhand och det är faktiskt något som är olagligt och till och med kan leda till fängelse i vissa fall, säger Karolin Bernås, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring Sverige.
Samtidigt är det en överväldigande majoritet — 85 procent — som håller med om att det är att anse som bedrägeri att överdriva värdet vid en skada eller lägga med saker i en skadeanmälan fast de inte gått förlorade.
– Det är positivt att så många har koll på att det här klassas som bedrägeri, men det är också nedslående att en så pass stor procentandel anser att det är ett okej agerande. För det stämmer nämligen inte alls att vi som försäkringsbolag räknar med det, snarare är det så att vår utgångspunkt är att vi litar på vår kund, säger Karolin Bernås.
Uppskattningar visar att försäkringsbedrägerier kostar försäkringsbranschen i Sverige flera miljarder kronor varje år.
– Vi vill lägga vårt fokus på kundservice, inte på kontroller av anmälningar, och vi vill inte att våra kunder ska uppleva att det förlorade värdet ifrågasätts. Att det sedan tyvärr förekommer bedrägeriförsök av den här typen ibland är olyckligt eftersom det leder till ökade kostnader som i förlängningen riskerar att påverka alla kunder i form av dyrare försäkringar, säger Karolin Bernås.