Snart presenterar Protector nytt avtal inom konsumentförsäkring
Senare under januari väntas Protector lansera ett nytt samarbete på konsumentförsäkringsområdet, framgår det av en krönika från bolagets vice VD Hans Didring.
Hans Didring, som tidigare varit Sverigechef i Protector, konstaterar i sin krönika att den nordiska konsumentförsäkringsmarknaden är lönsam. Ja, kanske till och med för lönsam. Flera stora skadeförsäkringsbolag i Norden ligger i dag på drygt 70 procent i combined ratio — vilket i sin tur lockar nya aktörer som Hedvig, Gofido och Lassie. Hans Didrings rubrik på krönikan är också ”Nordic Insurance — is too healthy?!”.
Han konstaterar också i krönikan att Protector har fått fler förfrågningar än någonsin från förmedlare om att vara med på upplägg inom konsumentförsäkring.
En aktör som Protector redan i dag har inlett samarbete med är Paydrive, utmanare inom motorförsäkring. Och snart kommer Protector att avisera ytterligare ett partnersamarbete på konsumentförsäkringsområdet! Samarbetet väntas offentliggöras inom kort.
— An important step in 2021 was to provide capacity for Paydrive starting June and yet another partner in January 2022, soon to be announced, skriver Hans Didring i krönikan — där han också öppnar för andra typer av liknande samarbeten samtidigt som han understryker betydelsen av kvalitativa data.
I sin krönika noterar Hans Didring också bland annat att Protector i dag har en lönsam affär i samtliga segment inom företagsförsäkring. Han konstaterar samtidigt att Finland står ut som en marknad där förmedlarmarknaden stöter på svårigheter i och med att de etablerade bolagen har en ovanligt stark position och inte är intresserade av att öppna för nya aktörer på marknaden.
Överlag betonar han också att Protector fokuserar på fortsatt tillväxt och fortsatt integration med förmedlare, och att det finns stora tillväxtmöjligheter även framöver.
Här kan du ta del av Hans Didrings årskrönika med betraktelser kring den nordiska försäkringsmarknaden.