Eir Försäkring siktar på tillväxt i år på minst 100 procent
Eir Försäkring är ett av Sveriges allra nyaste skadeförsäkringsbolag. Bolaget fick koncession under 2019 och påbörjade sin verksamhet på allvar 2020. Under 2021 expanderade bolaget kraftigt — tillväxten låg på 300 procent och premievolymen räknat i Gross Written Premium översteg 200 miljoner kronor. Även i år siktar bolaget på höga tillväxttal. Sak & Liv har talat med bolagets VD Torgrim Lien och CCO Annja Karlsson.
Eir Försäkring är inriktat på digitala försäkringslösningar och fokuserar på white label-partnersamarbeten.
Några av de mer kända samarbetspartnerna i dag är Gofido, Evoli, Insplanet, Compricer och Hedvig.
Det är uppenbart att tiden talar för den typen av försäkringslösningar som Eir fokuserar på. Tillväxten under förra året var dramatisk.
Med andra ord innebar pandemin inte någon total broms för verksamheten. Snarare har det ju pekats på att covid-19 fick många digitala verksamheter att utvecklas snabbare än förväntat.
— Vi har haft ett bra år 2021, där vi kunde fördubbla antalet anställda till närmare 30 personer. I premievolym räknat var tillväxten närmare 300 procent och antalet partnersamarbeten har ökat med 160 procent. Att växa med våra partners är lika viktigt för oss som att etablera nya samarbeten. Gross Written Premium översteg under förra året 200 miljoner kronor, och det ser vi som en betydelsefull milstolpe, säger VD Torgrim Lien till Sak & Liv.
Eir tycks inte ha drabbats av något dramatiskt moturval, vilket ju brukar lyftas fram som en risk för nystartade bolag. Skadeprocenten har legat ”i mitten av 70-talet”. Men än så länge har expansionen kostat, bolaget uppvisar inte ännu något positivt resultat.
— Vi hade inte svarta siffror under någon månad 2021 och kalkylerar med ett negativt resultat även för i år. Men vi ser förtröstansfullt an på 2022 som ett år med fortsatt tillväxt och siktar på minst 100 procents tillväxt av premievolymen. Samtidigt är vi väldigt fokuserade på vägen fram till lönsamhet, säger Torgrim Lien.
Annja Karlsson pekar på att man har klarat utmaningarna under pandemin väldigt väl, bland annat beroende på att de tekniska lösningarna för kommunikationen fungerade utan problem när man ställde om till att arbeta hemifrån:
— Fördelen för oss var att det inte fanns några som helst tekniska hinder för omställningen. Alla tog hem sin dator, allt fanns ändå i molnet. Utmaningarna har snarare legat i att vi inte fått träffa och lära känna våra nyanställda på det sättet vi skulle vilja i och med att alla har arbetat hemifrån. Vi har fått se varandras hem via Slack åtskilliga gånger men har samtidigt missat en del av den vardagskommunikationen på arbetsplatsen som kan vara betydelsefull.
— Sedan handlar försäkring också mycket om tillit och att lära känna sina samarbetspartners. Det har varit en utmaning, det tar längre tid att lära känna någon när man bara ses digitalt. Vi ser mycket fram emot att träffa kunderna på allvar nu och ser fram emot konferenser och event där vi kan mötas fysiskt också, säger Annja Karlsson.
Torgrim Lien:
— Våra kunder är ju våra partners och då är det bra om vi kan sitta i samma rum och brainstorma. Det är något som jag ser mycket fram emot.
Ni har fördubblat antalet anställda under 2021. Det brukar talas om svårigheten att hitta rätt personer i branschen. Hur har det fungerat för er del?
AK:
– Det har varierat från tjänst till tjänst. Svensk försäkring är givetvis en liten ankdamm där alla känner alla, men jag tycker att det har fungerat väldigt bra att hitta rätt kompetens — även om man ibland behöver leta länge inte minst när det gäller it. Vi har även vuxit på skadesidan där vi i dag har fyra egna anställda.
Vad kan ni berätta om nya partnersamarbeten som har etablerats under det gångna året?
TL:
— Ett nytt samarbete som har stärkt oss är Easy Peasy, som nu satsar på integrerade e-handelsförsäkringar. Att vi har hittat nya samarbetspartners och nya produkter innebär inte att vi har bytt vår affärsmodell, vi har inte behövt ”pivotera” vår affärsmodell. Vi håller fast vid vår partnerlösning, samma modell som vi startade med.
AK:
— En rolig sak är också att vi har börjat växa med våra partners över landsgränserna, i takt med att de expanderar. Vi har till exempel vuxit med Digisure från Norge och in i Sverige. Vi har också breddat oss med våra samarbetspartners genom att växa med befintliga lösningar hos partners som Gofido och Evoli. Mycket av våra försäkringar rör sig också mot dyrare objekt som sportcyklar och andra typer av sällanköpsvaror. Den typen av försäkringar finns det uppenbarligen en växande efterfrågan på. Den utvecklingen tror vi bara kommer att fortsätta.
— Sedan har vi ett par nya partnerskap på gång i Norge och Danmark där vi ser att det kommer att komma in mycket volym. Den största förändringen för vår del under det gångna året är att vi arbetar mer och mer med partners som är inom embedded-segmentet.
Nu har ni kommit igång bra under de första två åren och har redan växt till en ansenlig volym. Vad måste stämma för er del för att ni ska lyckas även i framtiden?
TL:
— Vi har jobbat mycket med onboarding av våra partners. Det tror vi är en framgångsväg och det har hela tiden blivit mer och mer streamlineat. Lyckas vi bara leverera rätt saker i rätt tid på rätt plats är jag inte orolig för framtiden.
Ni finns nu på plats i hela Norden. Vad tänker ni i dag om satsningar i övriga Europa?
TL:
— Vi räknar med att resa ut i Europa tillsammans med våra partners och tillsammans med produkter som visar sig vara succéer i Norden. Vi kan enkelt visa för våra tilltänkta samarbetspartners varför våra lösningar är bättre än andras. Faktum är att vi redan har de första anställda på plats i Spanien även om vi ännu inte har fått in vår första affär där än. Men vi är väldigt ödmjuka när det gäller våra satsningar utanför Norden.
I dag är det en historiskt sett en hög lönsamhet inom privatförsäkring för de stora svenska försäkringsbolagen. Hur ser ni på risken för att det kan komma en större prispress framöver som påverkar er negativt?
TL:
— Vi är tillfreds med den prisnivå som vi har hittat och tror inte på någon sänkning framöver. Vi håller vår linje så får vi se hur konkurrenterna agerar. Vi är också nöjda med den skadeprocent vi ligger på i dag. Men vi håller koll och har nu sett tendenser till covid-inflation.
— Vårt fokus ligger mer på att utvidga vår produktkatalog och få till en ännu mer balanserad portfölj i Norden. Det är väldigt roligt att se att vi har fått en tillväxt i Norge och Danmark. Sverige fortsätter att vara det största landet, men Norge och Danmark kan mycket väl bli lika stora tillsammans på sikt.
AK:
— Jag tror att det finns jättemycket för oss att göra. Utvecklingen mot mer av open insurance talar för oss. Vi ser att det kommer fler distributionspartners på marknaden, inte minst inom djur. Det verkar som om allt fler på marknaden ser att finns möjligheter till innovation. Konsumenterna kommer att få betydligt fler erbjudanden i framtiden!
Vad är annars era stora fokusområden under 2022?
TL:
— När det gäller it-systemet har vi hittills fokuserat mycket på backend. Under 2022 vill vi skapa verkligt bra kundfronter, som ger mer hjälp till våra partners att koppla upp och göra det lättare att börja sälja våra försäkringar. Vi vill gärna korta ned time-to-market för våra kunder, hjälpa dem att ha en lösning där ledtiderna är väldigt korta. Den visionen tror vi att vi kommer att närma oss under året!