Anders Lundin: Resultatet är ett kvitto på vårt långsiktiga arbete
På onsdagen presenterade Gjensidige sin rapport för första kvartalet. Av rapporten framgick att Gjensidige i Sverige har ökat sin premieintäkt med 7,7 procent samtidigt som combined ratio förbättrades till 93 procent.
Anders Lundin är chef för Gjensidige Försäkrings verksamhet i Sverige.
Grattis till en kvartalsrapport med en rejäl resultatförbättring jämfört med föregående år. Vad skulle ni säga är huvudskälet till att det går bättre nu för Gjensidige än för ett år sedan?
— Tack! Det är mycket roligt att konstatera att vi fortsätter på rätt väg och resultatet ger oss ett kvitto på att vårt hårda och långsiktiga arbete lönar sig. Det finns inte ett enda enkelt svar på frågan om varför det går bättre, utan det handlar om ett långsiktigt och fokuserat arbete inom flertalet områden som ligger bakom det fina resultatet för årets första kvartal, säger Anders Lundin till Sak & Liv.
Många kurvor pekar i rätt riktning, bland annat har förnyelsegraden förbättrats signifikativt. Vilka aktiviteter ligger bakom den förbättrade förnyelsegraden?
— Det är många aktiviteter som ligger bakom. Det handlar om att ha kvalitet i alla våra delar av kundresan, allt från digital kontakt till det fysiska kundmötet. Här har vi arbetat intensivt med att förbättra och effektivisera hela kedjan.
Sammantaget har premieintäkterna stigit med nära 8 procent, framförallt på företagssidan. Vad kan du berätta om bakgrunden till detta?
— Vi är glada över att konstatera att vi fortsatt ser ett bra momentum inom företagssegmentet. Vårt långsiktiga fokus på mäklad affär har gett positiv effekt.
Hur stor del av premieökning står förvärvet av Nordeuropa för?
— Det kan vi inte kommentera tyvärr.
Under året har Gjensidige i Sverige genomfört kostnadsneddragningar. Var har besparingarna skett för er del och hur många tjänster har berörts?
— Kostnadsreduktionen beror inte på att vi minskat antalet tjänster, utan snarare på att vi har fortsatt vårt arbete med att öka professionaliseringen av hela vår verksamhet, vilket har gett en ökad effektivitet.
Går det att säga något om målet för resten av året? Hur ska combined ratio ligga när året är slut? Hur stor premievolym hoppas ni på för helåret?
— Vi ska bli mer kända på den svenska marknaden och har i dagarna lanserat en marknadsföringskampanj. Vi kommer också att fortsätta vårt arbete med att effektivisera och digitalisera vår verksamhet och sist men inte minst kommer vi att fortsätta fokusera på att öka kundnöjdheten och förbättra kundupplevelsen, säger Anders Lundin.
Fotnot: Intervjun med Anders Lundin har gjorts via e-post.