JO-kritik mot Pensionsmyndighetens handläggning av bostadstillägg
Justitieombudsman Thomas Norling riktar i flera fall kritik mot Pensionsmyndigheten för långsam handläggning av ärenden om bostadstillägg och för bristande tillgänglighet och service.
JO meddelar att man de senaste åren har tagit emot ett stort antal anmälningar mot Pensionsmyndigheten där enskilda har klagat på långsam handläggning av ärenden om bostadstillägg och på att det är svårt att komma fram till myndigheten per telefon.
Redan hösten 2019 riktade JO kritik mot Pensionsmyndigheten med anledning av detta.
Nu under maj har JO valt att åter rikta kritik mot Pensionsmyndigheten. I besluten konstaterar JO Thomas Norling att myndigheten ännu inte har kommit till rätta med problemen. Thomas Norling säger bland annat att de förklaringar som myndigheten lämnat, bland annat om stora ärendebalanser och resursbrister, inte på något sätt kan försvara att hanteringen under så lång tid som det är fråga om inte har kunnat leva upp till de krav som ställs på myndigheten i de här avseendena.
— Pensionsmyndighetens problem med långa handläggningstider i ärenden om bostadstillägg och med bristande tillgänglighet och service, har nu funnits under lång tid och för det har myndighetsledningen ett stort ansvar, säger JO Thomas Norling i ett uttalande.
Thomas Norling konstaterar att det i förarbetena till förvaltningslagen uttalas att en modern förvaltning bör präglas av ett tydligt medborgarperspektiv med högt ställda krav på god service. Han uttalar också att en central del av de krav som ställs på god förvaltning är att en enskild som vänder sig till en myndighet får ett beslut inom en rimlig tid och att han eller hon också kan komma i kontakt med myndigheten.
— Det är naturligtvis mycket allvarligt att Pensionsmyndigheten uppvisar brister i båda dessa hänseenden. Jag menar att det är något som riskerar att skada allmänhetens förtroende för Pensionsmyndigheten, och det är därför av största vikt att myndigheten kommer till rätta med problemen, säger Thomas Norling.
Tidigare under maj har JO riktat kritik mot Pensionsmyndigheten för att det i underrättelser saknats väsentliga uppgifter, bland annat en tydlig motivering av myndighetens ställningstagande och beslutsfattarens namn.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av ett av de ärenden där JO framför kritik mot Pensionsmyndigheten.