Gjensidige: Sju av tio vill införa promillegräns för elsparkcykel
Sju av tio svenskar är oroliga över att det i dag saknas promillegräns för elsparkcyklar. Det framgår av en undersökning från Gjensidige Försäkring Sverige i samarbete med Kantar Sifo.
Det är i dag inte olagligt att cykla på elsparkcykel med promille i blodet, reglerna är desamma som för vanliga cyklar.
Samtidigt förekommer elsparkcyklar alltmer frekvent i skadestatistiken. Statistiken visar också att majoriteten av de olyckor som involverar elsparkcyklar är vanligast förekommande i storstäderna och att de inträffar oftast på kvällar, nätter och under helger.
Nu uppger 72 procent av svenskarna att de känner en oro över att det inte finns någon promillegräns gällande just elsparkcyklar.
— Elsparkcyklar har blivit ett populärt fordon. Det är ett snabbt och bekvämt transportmedel och om alternativet är att köra bil, är det dessutom miljövänligt. Men det viktiga är ju att alla ska nå dit de ska tryggt och säkert, både elsparkscyklister och andra medtrafikanter. Det är allvarligt att så många skadas och det finns flera saker att tänka på för att minska antalet skador, som exempelvis att inte vara flera på samma cykel, ha hjälm på sig och att inte ta elsparkcykeln om man är berusad, säger Markus Ljungblad, skadechef inom Gjensidige Försäkring.
Det är dock en relativt stor andel av svenskarna som har använt en elsparkcykel efter att de har druckit.
En femtedel av de tillfrågade uppger att de själva vid något tillfälle har använt en elsparkcykel efter att de har druckit. De svarande i undersökningen tror att 50 procent av alla elsparkcykelförare har kört onyktra vid minst ett tillfälle.
— Jag hoppas verkligen att den gissningen är grovt överskattad. Men det faktum att olyckorna med elsparkcyklar ofta sker under kvällstid och helger kan vara ett tecken på att det tyvärr är flera som kör elsparkscykel trots att de har druckit alkohol, säger Markus Ljungblad.
Han säger också att han har förståelse för att svenskar oroar sig för att det i dag saknas promillegräns för elsparkcyklar.
– Jag förstår den oron. Alkohol försämrar reaktionsförmågan och man tenderar att bli mer riskbenägen. Inget av det är lämpligt när man framför ett fordon, alldeles oavsett vilket fordon det är. Som det ser ut idag klassas elsparkcyklar med upp till 250 watt och en maxhastighet på 25 kilometer i timmen som cyklar av Transportstyrelsen. Det finns dock en pågående utredning angående EU-direktiv för både elcyklar och elsparkcyklar och det blir spännande att se vad man kommer fram till där. Intressant att notera är att man i Italien redan har infört obligatorisk hjälm för elsparkcyklar, förbud att köra på vissa vägar, samt obligatoriska blinkers. I Danmark är elsparkcyklar trafikförsäkrings-pliktiga. Det vore positivt om Sverige gick mot samma riktning, säger Markus Ljungblad.