”Individen måste vara i centrum för framtidens gruppförsäkring!”
Den individuella kunden har inte alltid stått i fokus när det gäller gruppförsäkring. Men framtidens gruppförsäkring förutsätter att individen förstår varför erbjudandet är bra, skriver Bliwas vice VD Johan Gunnarson i en krönika.
I Sverige har vi en stark tradition av att skapa gemensamma trygghetssystem. Vi finansierar välfärden och socialförsäkringssystemet tillsammans för att gynna så många människor som möjligt.
På samma sätt har fackförbund och arbetsgivare ända sedan 1950-talet på olika sätt bidragit till att stärka tryggheten genom att erbjuda medlemmar och anställda liv-, sjuk- och olycksfallsförsäkringar.
För egen del har jag arbetat med gruppförsäkring i ömsesidiga försäkringsbolag sedan 2004 — och har genom alla år kunnat konstatera hur debatten om våra välfärdssystem förändras, hur det fackliga medlemskapet antar nya former och att olika anställningsförmåner har varit olika populära hos våra arbetsgivare.
Men gruppförsäkringserbjudandet har stått sig starkt genom förändring. Även i tider när det har utmanats av annat har det aldrig fått stryka helt på foten. Att ge människor en stark grundtrygghet har alltjämt värdesatts högt av våra avtalskunder, även om individen kanske inte alltid förstått innebörden eller värdet av personförsäkring.
I vår strävan att ständigt utvecklas, har vi som verkar på gruppförsäkringsmarknaden sedan flera år anpassat oss till en ny, digitaliserad verklighet. Den har förstås inneburit en hel del utmaningar — men framför allt har det skapat nya möjligheter att stärka betydelsen av erbjudandet genom nya möjligheter att få individen att förstå värdet av gruppförsäkringserbjudandet.
För, låt oss erkänna det, individkunden har inte alltid stått i fokus när det gäller gruppförsäkring. Erbjudandet har utformats tillsammans med ett fackförbund eller en arbetsgivare i syfte att erbjuda ett sömlöst skydd som individen egentligen inte ska behöva fundera så mycket på. Men på Bliwa vet vi att allt det där är på väg att förändras – och vi vill vara med och skynda på den utvecklingen!
Vi tror att framtidens gruppförsäkring förutsätter proaktivitet. Vi tror att ett fortsättningsvis konkurrenskraftigt gruppförsäkringserbjudande förutsätter att individkunden förstår varför erbjudandet är bra.
Digitaliseringen har accelererat utvecklingen med snabbare flöden och mer individanpassning. I en sådan miljö handlar det om att vara bäst på att ta en ganska famlande grupp av kunder i handen och leda dem rätt. Vi försöker att göra det genom fullt fokus på utveckling av våra inloggade lägen, genom våra skadeflöden och genom att utveckla behovsguider och annat stöd för mer avancerad rådgivning. Men vi gör det också genom att sträva efter en mycket starkare relation med den individuella kunden genom hela kundresan — långt bortom det som har varit gängse i branschen i generellt, i synnerhet inom gruppförsäkring.
Vi säger inte bara att våra individkunder ska vara rätt försäkrade. Vi är fast beslutna om att gå från ord till handling.
För att lyckas med det har vi också identifierat en nyckel som kan vara central i ett längre perspektiv. När individen hamnar i centrum är det inte alls lika givet att försäkringslösningar distribueras via försäkringsgivaren. Digitaliseringen har i väldigt rask takt etablerat ett antal nya aktörer. Ett helt nytt ekosystem för trygghetsfrågor växer fram, och med det helt nya kontexter för försäkringsprodukter.
I dag kan både traditionell gruppförsäkring och nya lösningar bokstavligen säljas i precis vilket sammanhang som helst vilket ställer nya krav på oss försäkringsgivare och ett nytt utgångsläge för vad som i framtiden kan betraktas som en ”grupp”. Att bli ett bolag som vem som helst kan ”koppla upp sig” till är en helt avgörande fråga för fortsatt konkurrenskraft, oavsett om det handlar om att tillgodose behovet för en medlem i ett fackförbund, en anställd eller en person som ansluter sig till gruppen först vid ett köp av en helt annan tjänst. Individen kommer inte att bry sig om var försäkringen distribueras, bara att den distribueras där den är mest relevant och att den är enkel att köpa och enkel att förstå.
Men oavsett definitioner eller sammanhang är jag helt säker på att gruppförsäkring kommer att vara en betydelsefull del i våra trygghetssystem även framöver. Och den blir ännu mer relevant om vi tillsammans blir ännu bättre på att etablera och bibehålla en stark relation med individen!
Johan Gunnarson
Vice VD Bliwa
Artikeln har tidigare varit publicerad på Insurance Evolutions LinkedIn-sida. Insurance Evolution är ett samarbete mellan Sak & Liv och FörsäkringsPlatsen.
Bliwa är samarbetspartner för Insurance Evolutions nätverksträff den 26 oktober. Du anmäler dig till träffen här!