”Det har varit ett bra kvartal för Folksam-gruppen”
Trots förluster i både livbolaget och sakbolaget har det tredje kvartalet varit ett bra kvartal för Folksam. Det menar Folksams VD och koncernchef Ylva Wessén i en kommentar till Folksams delårsöversikt som presenterades på torsdagen.
Sak & Liv har intervjuat personer i Folksams ledning i anslutning till bolagets delårsöversikt.
Koncernchef och VD Ylva Wessén säger så här i en kommentar om resultatet för bolagsgruppen i allmänhet:
— Man kan inte kommentera tredje kvartalet utan att väga in den makropolitiska miljön. Jag tänker naturligtvis på inflationen, på de stigande räntorna och den geopolitiska oron som bara har ökat under det tredje kvartalet. Det här gör att för Folksams del känner vi att vårt uppdrag är viktigare än någonsin när det gäller se till att våra kunder kan känna sig trygga i en hållbar värld.
— Vi erbjuder trygga försäkringar och ett tryggt sparande och ser till att ge råd om energiförbrukning och om skadeförebyggande arbete. Hur gör man för att inte drabbas av skador när man kallställer ett hus för att spara energi? Kunderna ska känna att vi finns där för dem.
Trots ett negativt resultat i både sakkoncernen och livkoncernen menar Ylva Wessén att läget överlag är bra.
— Det har varit ett bra kvartal för Folksam. Kunderna är nöjda, vi har stabila finanser och premierna ökar. Solvensgraden i Folksam Liv är 193 procent och konsolideringsgraden i Folksam Sak är 186 procent. Vi har stabila moderbolag och att ha de här nyckeltalen skapar en handlingskraft för oss.
— Att vi kan fortsätta med en stabil verksamhet och utveckla verksamheten och erbjuda bra försäkring till bra premier och att kunderna ska känna sig trygga är ett viktigt uppdrag som vi har, inte minst i de oroliga tider som hushållen befinner sig. Sedan är det klart att vi måste vara medvetna om att våra kunder kommer att få tuffa tider framöver. Det kommer en vinter med höga elpriser. Inflationen är fortsatt hög; ett paket Bregott kostar i dag 70 kronor. Det är klar att vi påverkas av allt detta när det påverkar kunderna. Men det innebär samtidigt bara att det är ännu viktigare att vi tar vårt ansvar och är ett bra företag som kunderna kan vända sig till. Vi behöver också se till att vi håller låga kostnader i ett läge när skadekostnaderna har stigit mycket, bland annat drivet av inflationen.
— Jag vill gärna också framhålla att när läget är som det är för kunderna är det viktigt för oss att fortsätta på den inslagna vägen mot ett hållbart samhälle, att ha ledartröjan på oss i utvecklingen. Kunderna ska veta att när man lägger sin försäkring i Folksam, då är det ett hållbart val.
Folksam pekar på stigande skadekostnader under året. Går det att säga mycket som beror på inflationen och hur mycket som är relaterat till att vi inte längre lever under pandemirestriktioner?
— Vi ser att skadekostnaderna totalt har ökat med 2,6 procent. Det är svårt att säga exakt vad som beror på inflation och vad som är relaterad till att pandemirestriktionerna har försvunnit. Inflationen slår huvudsak på motor- och byggskador, medan vi kan se att resandet har ökat kraftigt under året. Under tredje kvartalet är vi nästan tillbaka där vi låg före pandemin vilket leder till fler reserelaterade skador, säger Folksams CFO Linn Edström Larsson.
Går det att säga om de stigande skadekostnaderna innebär att Folksam också ser ett behov av att höja premierna inom skadeförsäkring?
— Vi är inte ett noterat bolag utan vi är kundägda. Just vid ett sådant här tillfälle ska vi se till att agera med kundernas intresse för ögonen, och vi ser i dag inte ett behov av att höja premierna lika mycket som skadekostnaderna — just eftersom vi har så stabila finanser. Det finns behov av en viss justering, jag kan inte ge någon exakt siffra och det skiljer sig åt mellan olika typer av försäkringar, men vi kommer att vara återhållsamma med premiehöjningar.
Något som sticker ut i Folksams delårsöversikt är att premievolymen i Folksam LO ökar kraftigt, från 5 967 miljoner kronor de nio första månaderna förra året till 7 203 miljoner kronor i år. Vad kan ni berätta om bakgrunden till den utvecklingen?
— Förra året påverkades vi av att Fora haft flyttstopp. Det i kombination med pandemin där vi inte längre kom ut på arbetsplatser som tidigare innebär att vi har haft några år med avtagande premier. Jag skulle säga att det vi ser nu är att det inflyttade kapitalet är tillbaka på normaliserade nivåer, säger Linn Edström Larsson.
Avkastningen är på -10,0 procent i Folksam Liv och -11,6 procent i KPA Tjänstepension. Vad tänker ni om de nivåerna?
— Det som har påverkat avkastningen negativt under året och som har gjort att avkastningen har gått ned är att börsvärdena har minskat samtidigt som räntorna har stuckit i höjden. Det är de två parametrarna som har påverkat oss mest. Samtidigt har det uppvägts en del av att våra fastigheter och alternativa placeringar gett en avkastning på 10 procent de tre första kvartalen, även om man får ha i åtanke att värderingarna på denna typ av investeringar laggar lite grand, säger Folksams kapitalförvaltningschef Michael Kjeller.
— Med hänsyn till de aspekterna som nämnt känner jag att vi har hamnat någonstans i mittfåran om vi jämför oss med andra kapitalförvaltare. Då kan man fråga sig om vi gillar att vara i mittfåran. Nej, det gör vi inte. Avkastningen på -10 procent kommer på värdebeskeden för våra kunder, och det blir tufft för många att se att deras pensionskapital minskar. Men något som vi är väldigt nöjda med är att vi minskade ränterisken rejält redan under förra året, det har bidragit till att fallet har blivit mindre än det kunde ha varit.
Inte bara livbolaget utan även sakbolaget har haft en kraftigt negativ avkastning hittills i år. Vad tänker du om det?
— Våra räntebärande tillgångar i sakbolaget ska grovt sett matcha den löptid vi har på våra försäkringar. Hade de gjort det fullt ut skulle det ha inneburit en avkastning på -6 procent hittills i år. Med den måttstocken kan man säga att om vi hade haft allt i räntor hade vi förmodligen haft en svagare avkastning än vad det faktiskt har varit. I den meningen är inte siffrorna med en avkastning på -4,5 procent i ett sakförsäkringsbolag något vi behöver känna oss missnöjda med, säger Michael Kjeller.
Ni pekar på att Folksams liv- och sakbolag är stabila. Samtidigt kan man se inom livförsäkring att den kollektiva konsolideringsgraden har sjunkit från över 120 procent i somras till 107-108 procent i dag. Hittills har Folksam parerat nedgången i livbolaget med bland annat sänkt återbäringsränta och genom att vid utbetalningar betalar ut 99 procent av det preliminärt allokerade och garanterade kapitalet. Men hur hanterar ni läget om det blir ännu sämre? Vad kan ni berätta om vad som finns i verktygslådan?
— Det finns en verktygslåda men det är inget vi har behövt aktivera än. Vi ligger långt ifrån lägst i branschen när det gäller kollektiv konsoldiering och vi har en verktygslåda. Men mer än så kan vi inte kommentera i dag, säger Ylva Wessén.
Det är inte otänkbart att den stundande lågkonjunkturen leder till att kunderna inte är lika benägna att betala försäkringspremier för olika typer av skydd. Går det att säga något om hur ni kan ta höjd för det?
— Det är klart att vi måste vara beredda på att det kan bli ännu värre framöver och att många ser över sina kostnader bland annat när det gäller försäkringspremier, det är fullt rationellt. Men där vill vi göra ett medskick till kunderna, behåll de viktigaste försäkringarna! Exempelvis hemförsäkringen är ett otroligt bra skydd att ha för olika situationer som kan uppstå i livet Sedan ska vi inte vara naiva; när kunderna får sämre köpkraft kommer de att se över sina försäkringskostnader. Det vi har då är att möta kundernas behov så bra som möjligt, och då är väldigt bra att ha de starka finanserna som vi kan glädja oss åt i dag, säger Ylva Wessén.