Ica Försäkrings premieintäkter steg fjärde kvartalet med 15 procent

•”Jag är väldigt stolt över den lönsamma tillväxt som vi kan visa upp för 2022”, säger Per Widemar.
Under fjärde kvartalet i år steg premieintäkterna i Ica Försäkring med 15 procent till 216 miljoner kronor, framgår det av Ica Gruppens bokslutsrapport i dag på morgonen.
Dock försämrades resultatet för försäkringsrörelsen under kvartalet jämfört med föregående år till 17 miljoner kronor, mot 27 miljoner kronor fjärde kvartalet 2021. Enligt Ica Gruppens rapport är resultatförsämringen kopplad till ett negativt skadeutfall med några större skador, samt högre kostnader framförallt inom it.
För helåret uppgick premieintäkterna för Ica Försäkring till 828 miljoner kronor, en ökning med 13 procent jämfört med 2021. Resultatet för helåret fördubblades till 78 (38) miljoner kronor. I 2022 års resultat ingår upplösning av en skadereserv på cirka 30 miljoner kronor. Premieportföljen brutto ökade till 946 miljoner kronor, en ökning med 17 procent.
— Jag är väldigt stolt över den lönsamma tillväxt som vi kan visa upp för 2022. Det är resultatet av hårt arbete inom alla delar av bolaget för att hela tiden serva våra befintliga kunder och attrahera nya. Fokus ligger på att göra det enkelt och prisvärt för våra kunder och en ökad kundnöjdhet i alla våra kundinteraktioner visar att vi är på rätt väg, säger Per Widemar, VD för ICA Försäkring
Årets volymtillväxt drivs enligt Ica Försäkring av en ökning av antalet privatkunder, som ökade med 8 procent 2022. Ökningen av privatkunderna kommer både från högre nyförsäljning samt en högre lojalitet hos befintliga kunder. Ica Försäkring blev i juni även försäkringsgivare för ett Egendoms- och avbrottsprogram för kontor och lager inom ICA Gruppen.
— Vi kommer att fortsätta ha fokus på lönsam tillväxt under 2023. Vi vill förenkla vardagsekonomin för våra kunder tillsammans med ICA Banken samt stärka erbjudandena för ICA-kunder med tydliga fördelar i hela ICA-systemet. Vi kommer att fortsätta vara relevanta i tider med högre inflation och stort kostnadstryck på hushållen, säger Per Widemar.
Ica Gruppen som helhet ökade fjärde kvartalet försäljningen till 35,5 miljarder kronor, en ökning med 8,2 procent jämfört med fjärde kvartalet 2021. Samtidigt sjönk resultatet med 80 procent till 211 miljoner kronor jämfört med 1 043 miljoner kronor fjärde kvartalet 2021. För helåret ökade försäljningen med 6,5 procent till 136,3 miljarder kronor och resultatet sjönk med 1 procent till 4,5 miljarder kronor.
Fakta om Ica Försäkring 2022
Premieportfölj, brutto: 946 miljoner kronor (+17 procent)
Resultat före skatt: 77,8 miljoner kronor (+104,2 procent)
Kunder vid slutet av året: 225 097 kunder (+8%)
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del bokslutskommunikén för Ica Gruppen som helhet.