Svedea har högsta kundnöjdheten — av alla bolag i alla branscher!

• ”Vi är först och främst väldigt stolta över att ha de nöjdaste kunderna i vår egen bransch. Att dessutom vara bäst i landet sporrar oss ytterligare att fortsätta utveckla vårt kundnöjdhetsarbete. Den här positionen släpper vi inte i första taget”, säger VD Jonas Roberts.
Svedea har de nöjdaste kunderna i landet oavsett bransch, framgår det sedan Svenskt Kvalitetsindex har publicerat siffror över kundnöjdheten i alla branscher.
Svedea har fyra år i rad toppat listan över det försäkringsbolag som har de mest nöjda kunderna inom Sverige. I den senaste mätningen uppgick kundnöjdhetsindexet till Svedea till 78,2.
Men inte nog med det. Faktum är att Svedea inte bara har de nöjdaste kunderna inom fordonsförsäkring utan faktiskt högst kundnöjdhet i landet bland privatkunder — oavsett bransch!
— Vi visste redan i november att vårt resultat var fantastiskt bra och det bästa vi fått under de år vi varit med i SKI:s mätningar. Men vi fick vänta några veckor innan vi förstod hur bra resultatet faktiskt var. Nu har de sista branscherna redovisats och det visar sig att vi har de nöjdaste kunderna i hela Sverige, säger Svedeas VD Jonas Roberts i en kommentar.
Johan Parmler är VD för Svenskt Kvalitetsindex. Han säger så här i sin kommentar:
— Svedea har under de senaste åren varit framgångsrika med sitt kundnöjdhetsarbete. Det är de fyra senaste årens topplacering i SKI:s studie kring fordonsförsäkring ett bevis på. Samtidigt är det senaste årets kundnöjdhetsbetyg på 78,2 riktigt högt. Jämfört med andra aktörer i de många branschstudier som ingår i våra årliga mätningar, så får Svedea högst betyg. Ytterligare ett bevis på att man gör mycket rätt när det gäller att stärka kundupplevelsen.
Ett av de områden där Svedea får högt betyg är skadehanteringen.
— Här utmärker sig Svedea genom riktigt höga omdömen – både genom snabb och effektiv skadehantering, men även i den löpande kommunikationen med sina kunder. Man har lyckats förmedla bilden av sig som den personliga specialisten som kan sin sak. Det gäller såväl vid telefonsamtal, chattar och kundutskick med relevanta budskap, säger Johan Parmler.
Svenskt Kvalitetsindex har studerat kundnöjdheten för företag i olika branscher i mer än trettio år. Genom frågor som belyser bolagens image, kundernas förväntningar och den upplevda kvaliteten på produkter och service bygger SKI en bild av hur bolagen uppfattas och varför.