”Ett långsiktigt arbete ligger bakom Gjensidiges förbättring i Sverige”
Ett långsiktigt och intensivt arbete ligger bakom förbättringarna för Gjensidige i Sverige säger Sverigechefen Anders Lundin i en intervju med Sak & Liv.
På fredagen presenterade Gjensidige sitt resultat för första kvartalet. Av det framgick bland annat att Gjensidiges premieintäkter i Sverige ökade med 9,5 procent och att combined ratio förbättrades till 88,2 procent.
Sak & Liv har bett om en kommentar från Gjensidiges Sverigechef Anders Lundin.
Grattis till att Gjensidige i Sverige uppvisar stigande premieintäkter och ett förbättrat resultat. Hur skulle du vilja beskriva bakgrunden till förbättringarna?
— Det är ett långsiktigt och intensivt arbete som ligger bakom förbättringarna. Vi har sänkt vår kostnadsandel genom att ytterligare effektivisera vår operativa drift, samtidigt som vi fortsatt att arbeta med process- och kvalitetsförbättringar inom vår skadereglering som bidrar positivt till skadekostnaden. Positiva avvecklingsvinster och diskonteringseffekter bidrar också till resultatet för årets första kvartal. Jag vill gärna också lyfta fram att medarbetarna är vår viktigaste resurs och jag är mycket stolt över det fina arbete som alla bidrar med för att ytterligare stärka den svenska verksamhetens resultat.
Ett minus i kanten är samtidigt att förnyelsegraden har gått ned något. Vad skulle du säga är orsaken?
— Vi ser fortsatt en god förnyelsegrad, även om den sjönk marginellt under kvartalet. Vi fortsätter vårt fokus på att ytterligare förbättra kundupplevelsen genom hela kundresan. Ambitionen framöver är självklart att öka förnyelsegraden ytterligare.
Hur ser du på utvecklingen för resten av året?
— Vi ska fortsätta växa inom både företag och privat under 2023 och vi ser stor potential inom alla områden. Vår strategi är långsiktig och vi ska fortsätta att stärka verksamhetens alla delar och investera i både infrastruktur och distributionskraft. Vi håller också ständigt utkik efter strukturella tillväxtmöjligheter och nya goda samarbeten.
Ni förbereder just nu en flytt från nuvarande lokaler till cityområdet i Stockholm. Går det att säga vad den flytten kan komma att betyda för er?
— Med de nya lokalerna skapar vi en attraktiv arbetsmiljö för framtidens arbetsplats där nya arbetssätt kan fortsätta att utvecklas och där medarbetare kan fortsätta inspireras. Genom flytten blir vi också mer synliga, kommer närmare våra samarbetspartners och kan effektivisera vår kontorsyta vilket går i linje med vårt hållbarhetsfokus.
I anslutning till rapporten aviseras en ändring av organisationen med fokus på att utveckla Gjensidige till en ledande skadeförsäkringskoncern för Norden och Baltikum. Nu påverkas inte Sverigeorganisationen direkt, men går det ändå att säga något om vilken indirekt betydelse den nya organisationen kan få för Gjensidige Sverige?
— De här ändringarna syftar till att skapa ytterligare förutsättningar för ökad lönsamhet och tillväxt. För svensk del innebär detta business as usual. Precis som tidigare fortsätter Sverige att drivas och rapporteras som ett eget segment i koncernen.
Framöver kommer Gjensidige Sverige att rapportera till Janne Flessum i företagsledningen istället för till Aysegül Cin. Vad kan du berätta om Janne Flessum?
– Janne Flessum har gedigen erfarenhet från både försäkringsbranschen och Gjensidige. Hon har haft flera tyngre roller inom koncernen tidigare och kommer senast från rollen som koncerndirektör för Analys Pris & Produkt.
I och med den förändringen läggs Gjensidige Sverige i organisationen för strategi och affärsutveckling, där bland annat kompetens inom innovation och mobilitet också finns samlad. Ser du att detta kan få någon konkret betydelse framöver för den svenska verksamheten?
— Nej, inte i närtid i varje fall. Vi fortsätter vårt goda samarbete på tvärs över både avdelnings- och landsgränser internt inom koncernen, säger Anders Lundin till Sak & Liv.
Fotnot: Intervjun har genomförts via e-post.