”Tjänstemän måste göra ett aktivt val för att behålla ITP i Skandia”
Skandia påpekar att de kunder som vill behålla en tjänstepensionslösning som inte längre är valbar i ITP måste bekräfta detta nu under sommarmånaderna. Detta gäller exempelvis kunder som tidigare har valt Skandia som bolag för ITP.
Tidigare i vår fattades beslut om försäkringsgivare för tjänstepension inom ITP. ITP-upphandlingen genomförs av Collectum vart femte år och berör drygt 2 miljoner privatanställda tjänstemän.
Årets upphandling innebär bland annat att de kunder som vill behålla en tjänstepensionslösning som inte längre blir valbar — bland annat Skandias ITP-kunder — måste bekräfta detta senast den 30 september. Om inget nytt val görs så flyttas kunderna i stället automatiskt till pensionsförvaltaren Alecta för framtida inbetalningar.
Enligt Skandias beräkningar har totalt 165 000 tjänstemän tidigare valt en försäkringsgivare som inte längre kan väljas för nya inbetalningar. De har dock möjlighet att behålla sitt nuvarande val, men måste då bekräfta det genom att göra ett nytt aktivt val. Den valbara perioden är mellan den 1 juli och den 30 september.
— Den som faktiskt gjort ett val och är nöjd med det behöver vara vaksam på om det nu krävs ett nytt val för att inte inbetalningarna ska flyttas till Alecta efter sommaren. Risknivån på sparandet förändras och försäkringsskyddet kan behöva anpassas till en ny familjesituation. Alla skulle behöva avsätta lite tid under semestern för att förstå vad som händer med just sin tjänstepension, säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, i en kommentar.
Skandia påpekar också att förändringen kan påverka bolånekostnaderna.
– Många tjänstepensionskunder kan dessutom ha bolånerabatter hos sin bank som påverkas. Skandias tjänstepensionskunder har exempelvis alltid rabatt på bolåneräntan genom Skandiabankens transparenta modell för bolån, säger Mattias Munter.