SFM överklagar pensionsbeslut i Skatterättsnämnden till HFD
Svenska försäkringsförmedlares förening, SFM, meddelar att man kommer att överklaga ett besked som Skatterättsnämnden lämnade i oktober, där nämnden meddelade att det inte är möjligt att ta ut en avgift för förmedlartjänster ur kapitalet på en pensionsförsäkring.
Bakgrunden är att Högsta förvaltningsdomstolen i juni förra året meddelade dom i ett mål som gällde om uttag av en viss avgift ur försäkringskapitalet, kopplade till kapitalförvaltning, skulle påverka försäkringens status som pensionsförsäkring. Enligt domen förändrade ett uttag av avgiften ur tjänstepensionsförsäkringen kapital inte försäkringens karaktär som pensionsförsäkring.
Efter domen i HFD menade dock SFM att det behövde klarläggas om slutsatserna i domen också kunde gälla avgifter för att finansiera tjänster från försäkringsförmedlare, exempelvis att bistå vid förvaltning av ett försäkringsavtal. SFM:s livgrupp tog därför fram en ansökan om förhandsbesked från SRN för att klargöra rättsläget.
Skatterättsnämnden har nu återkommit med ett förhandsbesked i ärendet. SRN:s besked är att det inte är möjligt att finansiera försäkringsförmedlartjänster genom kundens försäkringskapital i en pensionsförsäkring.
— Beskedet är olyckligt utifrån att det finns en kundefterfrågan av den här modellen i den svenska marknaden och skulle kunna vara en kompletterande modell till de vi idag har. Modellen finns sedan många år i Danmark och uppskattas av kunder utifrån bland annat den transparens som modellen innebär, säger SFM:s VD Tove Hässler i en kommentar.
SFM har nu beslutat att överklaga förhandsbeskedet från Skatterättsnämnden.
— Vi ser en risk i att avgörandet snedvrider konkurrensen, vilket blir fallet om försäkringsbolagen kan leverera motsvarande tjänster finansierat av avgiftsuttag från försäkringskapitalet utan negativa skattekonsekvenser för kunden. Försäkringsförmedlare och försäkringsbolag agerar utifrån samma lagstiftning och bör då kunna konkurrera på neutrala villkor. Konkurrens är avgörande på marknaden för en större valfrihet, lägre kostnader och högre kvalitet för kund. För att uppnå en konkurrensneutralitet som istället gynnar kund är det viktigt att samma tjänster kan hanteras på samma sätt oavsett vilken aktör som utför den, säger Tove Hässler.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Skatterättsnämndens beslut, i anonymiserad form.