”Gjensidige Sverige har som mål att accelerera tillväxttakten”
Målsättningen för Gjensidige i Sverige är att accelerera tillväxttakten inom Privatsegmentet. Det säger Gjensidige Sveriges VD Anders Lundin i en intervju i anslutning till bolagets kvartalsrapport.
På fredagen släpptes Gjensidiges rapport för tredje kvartalet.
Där framgick bland annat att Gjensidige Sveriges premievolym ökade med drygt 9 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
Samtidigt försämrades combined ratio och försäkringsrörelseresultatet.
Sak & Liv har intervjuat Sverige-VD Anders Lundin om kvartalsresultatet och om planerna inför framtiden.
Premievolymen i Gjensidige Sverige ökade under kvartalet med drygt 9 procent. Varifrån kom ökningen i första hand?
— Vi ser extra god tillväxt inom motorförsäkring både inom Företags- och Privatsegmentet och extra god tillväxt på fastighetsförsäkring inom Företag, samt personförsäkring inom Privat.
Samtidigt har skadekostnaderna stigit och combined ratio ökat. Vad beror ökningen på?
— Under det tredje kvartalet har vi haft ett ökat antal medelstora skador, främst inom motorförsäkring. Det är en naturlig volatilitet som kommer med den här typen av verksamhet. Det är också viktigt att nämna att den fortsatt höga inflationen driver upp medelskadekostnaden.
Under året har ni gjort en del offensiva satsningar för att bidra till tillväxt; bland annat en satsning på nya lokaler kontor i Stockholm och nytt säljkontor i Gävle. Kan du säga vilken utveckling framåt för bolaget som du skulle vara nöjd med mot bakgrund av åtgärderna för tillväxt och förbättrad lönsamhet?
— Vi har stort fokus på att fortsätta leverera lönsam tillväxt och de investeringar vi gjort vill jag framöver se en tydlig effekt av. Målsättningen är att accelerera tillväxttakten inom Privatsegmentet.
Tidigare i oktober fick ni utmärkelsen ”Årets sakbolag” vid Hjertadagarna. Blev ni överraskade av priset? Vad tänker ni var det som avgjorde att ni vann utmärkelsen?
— Vi blev inte överraskade, men naturligtvis väldigt glada. Det här är andra året i rad som vi får ett pris från en för oss viktig förmedlarkedja som vi samarbetar mycket med. Vi har arbetat intensivt med att förbättra servicen gentemot alla våra samarbetspartners och mäklare. Den här utmärkelsen är ett bevis på att vi lyckats i det arbetet och att vi lyckas leverera god service med korta svarstider.
Ni har däremot inte placerat er riktigt lika bra i andra förmedlarundersökningar. Vad tänker du att ni behöver göra för att vinna även i sådant som Origo-undersökningen och i SFM:s enkäter?
— Vi har gjort stora förflyttningar både gällande servicesidan och gällande vår skadehantering, som kanske ännu inte har blivit synliga i sådana mer breda undersökningar. Det här är ett långsiktigt arbete som också tar tid att få effekt av i den här typen av sammanhang, säger Anders Lundin.
Fotnot: Intervjun har genomförts via e-post.