SPP:s resultat före skatt ökade till 806 miljoner kronor
Hittills i år uppgår SPP:s resultat före skatt till 806 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 283 miljoner kronor motsvarande period i fjol. Det framgår av information från SPP i anslutning till att Storebrandkoncernen redovisar sitt kvartalsresultat.
Nyförsäljningen uppgick under tredje kvartalet till 1 941 (1 704) miljoner kronor. Inbetalda premier under perioden var 14 184 (10 966) miljoner kronor.
SPP förvaltade vid utgången av tredje kvartalet 237 miljarder kronor. Solvensen uppgick till 175 procent.
— Trots en inbromsning i svensk ekonomi och en stor oro på de finansiella marknaderna har vi återigen levererat en bra försäljning och ett väldigt bra resultat. Jag vill i synnerhet lyfta fram den kraftiga ökningen av inbetalda premier under kvartalet, som vi är mycket nöjda med. Det är målmedvetet hårt arbete som ligger bakom dessa framgångar. Vi har ett attraktivt erbjudande på marknaden och nära samarbete med förmedlarna, vilket också bekräftas i toppresultatet i Origo Groups undersökning kring hur försäkringsförmedlarna ser på oss, säger Jenny Rundbladh som är VD för SPP och ingår i Storebrands koncernledning, i sin kommentar.
SPP lyfter i en kommentar också fram att bolaget fortsatt med digitalisering av tjänsterna under kvartalet, till exempel arbetet med att ta fram smarta digitala formulär.
— Vi vill göra det enkelt för våra kunder och samarbetspartner att bli helt digitala genom att förbereda för en automatiserad och sömlös hantering. Vi har under kvartalet lanserat ett nytt digitalt verktyg för att komma i gång med tjänstepension på webben utan att först kontakta en försäkringsrådgivare. Lanseringen är ett viktigt steg på vägen mot att öka vår digitala attraktionskraft och förenkla för våra kunder, säger Jenny Rundbladh.
När det gäller sparande med garanti har en typkund arbetslivsfasen haft en avkastning med 4,5 procent hittills i år. Sparande med garanti för en typkund som uppnått pensionsålder 2,9 procent.
Sparande i fondförsäkring, SPP Mix 80, har gett en avkastning på 8,47 procent till och med 30 september. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till 3,5 procent.
Storebrandkoncernen som helhet hade ett koncernresultat på 983 miljoner NOK.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Storebrandkoncernens rapport för tredje kvartalet.